Contract ongeldig als ik niet akkoord ben gegaan met algemene voorwaarden?

Ik ben laatst overdonderd door een medewerker van Nuon die een contract liet tekenen voor zakelijke afname ipv prive afname. Na afloop bleek het een overname contract te zijn, ik ben namelijk klant van Essent. Heel dom van me, maar vooral vals van hen. Ik heb wel getekend maar het hokje "akkoord met algemene voorwaarden" heb ik niet aangekruist. Is het contract nu ongeldig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord: geen idee. Maar ik zou het daar persoonlijk niet op gooien.
Zie de bron hoe je van het contract af komt als het minder dan 7 dagen geleden is. Bronnen:
- http://www.nuon.nl/klantenservice/opzeggen/nieuw-contract-annuleren.jsp
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt er vanaf hoe het geformuleerd is. Als er bij staat "zonder accepteren van de algemene voorwaarden, is dit hele contract ongeldig", dan is het inderdaad ongeldig. Als dat er niet bij staat, heeft alleen die clausule geen waarde, je bent dan niet gebonden aan hun algemene voorwaarden, maar wel aan de rest van het contract.

Antwoorden (3)

Ja, dat contract is ongeldig. Je kan namelijk geen contract tekenen waarbij je niet akkoord gaat met de voorwaarden van het contract. Dus ik zou even bellen en zeggen dat ze het proces stop moeten zetten en dat ze geen geldig contract in handen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of het wel of niet geldig is, als die medewerker aan de deur kwam, zonder door u uitgenodigd te zijn, valt dit onder colportage en dat is binnen 8 dagen op te zeggen.
Morgen dus meteen bellen, of kijken of het via hun site kan
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de colportagewet is er alleen voor consumenten. Het gaat hier om een zakelijk contract, deze wet is dan niet van toepassing.
Het wel of niet aankruisen van het hokje maakt dit geval niet zoveel uit.
De gedachte dat algemene voorwaarden altijd rechtsgeldig zijn, is niet juist. Er zijn nogal wat bedrijven, kleine en grote, die zelf algemene voorwaarden 'bedenken' - vooral in hun eigen voordeel.
De Consumentenbond is niet blij met met zulke algemene voorwaarden die 'onredelijke bepalingen' bevatten. 'Onredelijke bepalingen' kunnen door de rechter van tafel worden geveegd.