Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang mag mijn Amerikaanse vriend bij mij verblijven?hij is soldaat en wil zijn verlof in Nederland bij mij doorbrengen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
Amadea
6 jaar geleden
Ken je hem persoonlijk, of via een datingsite? In het laatste geval waarschuw ik dat je géén geld moet overmaken om zijn reis te betalen. Zie http://www.elsevier.nl/buitenland/article/2015/08/vrouwen-pas-op-voor-zielige-militairen-op-datingsites-2669325W/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Persoonlijk.maar nu komt hij voor het eerst met zijn verlof bij mij maar wilde weten hoelang hij dan mag blijven?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Volgens de gegevens van de Rijksoverheid is je Amerikaanse vriend vrijgesteld van de visumplicht.

B) Lijst van derde landen waarvan de onderdanen bij overschrijding van de buitengrenzen
vrijgesteld zijn van de visumplicht
Op pagina 3 en 4 staat Verenigde Staten

Toegevoegd na 11 minuten:
In principe mag je voor een kort verblijf maximaal 3 maanden blijven.
Is het noodzakelijk en wil je langer dan 3 maanden blijven, mag je met maximaal 3 maanden verlengen. In dat geval mag je maximaal 6 maanden blijven. Je moet dan wel kunnen aantonen dat er bijzondere redenen zijn zoals ernstige onvoorziene persoonlijke redenen zijn, zoals bv opname in ziekenhuis. In dat geval moet je een verzoek indienen bij het IND (bron)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zonder visum mag een Amerikaan maximaal 3 maanden in Nederland blijven. Zijn verlof is waarschijnlijk korter, dus is de maximale verblijfsduur de periode van zijn verlof, met aftrek van de reistijd heen en terug.

Wil hij toch langer dan 3 maanden blijven, dan zal hij wel een visum moeten aanvragen. Dat is dan maximaal 1 jaar geldig, maar kan eventueel verlengd worden.
(Lees meer...)
Inekez1
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding