Is een dorp nog minder veiliger geworden?

We wonen nu 12 jaar in een dorp met veel plezier en gezelligheid. We kennen iedereen en iedereen kent ons en in ons buurt en ook het dorp kan je gewoon bv je fiets ergens neerzetten zonder dat de gestolen wordt of je deur oplaten staan.

Maar de laatste tijd hebben wij en onze buurt gnoten het gevoel dat het niet meer zo veilig is.

Gisteren kwam ik terug van het opalen van de kinderen van de spelweek, hun kleren waren wat nat dus hang ze over hun fiets in de zon op de oprit. Een uurtje later, kleren van mij dochter weg! Broek, t-shirt, vest.

Vorige week bij een buurt genote, haar zoontje zet zijn fietsje bij de speeltuin om te gaan spelen. Natuurlijk niet op slot, komt hij terug fietsje weg!

Een andere buurtgenote, lekker weer en ze laat haar dochtertje voor in de tuin spelen. Dochtertje komt even naar binnen voor wat drinken, ze loopt samen met haar dochtertje naar de voortuin. Merkt ze op dat haar dochters roze jasje wat in de gang hing weg was!

Alles op klaarlichte dag. we letten goed op elkaar als buren. Moeten we nu denken aan bekende of nieuwe buurtgenote, de nieuwe postbezorgers, van buiten het dorp of ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Opvallend is dat het om kinderspullen gaan.
Het _kan_ natuurlijk zijn dat er een kinderspullendief actief is (waarom invredesnaam: een kinderfietsje kost een tientje op marktplaats...) het kan ook zijn dat andere kinderen er spelenderwijs met de spullen vandoor gegaan zijn (al dan niet om te pesten...)

Onveiligheid is -zoals je in je vraag al aangeeft- een gevoel. In heel veel gevallen is het niet, of maar beperkt op de werkelijkheid gebaseerd.

Je kent het verschijnsel: als jij in verwachting bent lopen ineens overal zwangere vrouwen, en vrouwen met kinderwagens. Als je een hond hebt, zie je overal mensen met honden. Enzovoorts.

Blijf rustig, let misschien iets beter op je spullen, maar ga je leven niet in een fort veranderen, daar wordt je ook niet gelukkiger van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er worden dingen gestolen en wie moet je verdenken?

Niemand! Tenzij je een heksenjacht wilt ontketenen.

Hopelijk loopt de dader vanzelf tegen de lamp, mogelijk stopt het vanzelf. De dader hoeft maar 1 x gepakt te worden. Dieven bekennen vaak al hun diefstallen omdat dat nogal beloond wordt in Nederland. (Ze krijgen nauwelijks meer straf dan voor 1 diefstal, en dan hangt ze ook geen nieuwe vervolging voor de andere diefstallen boven het hoofd.)

Iedere verdenking die je doet is puur speculatief en lijdt tot enorme schade bij de (onschuldige) verdachte, vooral in een klein dorp.

Het probleem van een (onschuldige) verdachte is dat hij vaak niet kan bewijzen dat hij onschuldig is. En het hele dorp maar met zijn vinger naar hem wijzen. Stel dat de dader nooit wordt gevonden, dan kan hij nooit aantonen dat ie onschuldig is. Zelf als later blijkt dat ie onschuldig is, zijn er vaak nog lieden die beweren dat hij 'er vast wel meer van wist'. De realiteit is dikwijls dat iemand het heeft gedaan, waar niemand het ooit van verwachtte.