Hoe om te gaan met een schreeuwend/huilend kind wat niet van ophouden weet?

een groepje kinderen van een jaar of 8 met volwassen begeleidster komt binnen, en overhandigen me een vogeltje wat op sterven na dood is.
een van de kinderen vraagt of het beestje nog te redden is, en ik zeg dat ik bang ben van niet.
een van de kinderen begint hierop keihard te schreeuwen/huilen.
ik zak door de knieen en spreek haar aan, maar ze gaat onverminderd door zonder me te horen.
ik raak geirriteerd (mijn collega probeert een gesprek te voeren aan de telefoon), en zou haar het liefst bij kop en kont pakken om haar buiten af te laten koelen, maar ja, dat doe je niet zo snel met andermans kind.
de begeleidster stond erbij en keek ernaar.
uiteindelijk heb ik het meisje, wat niet van ophouden wist, achtergelaten in het kantoor, en de rest meegenomen voor een kleine rondleiding.
bij terugkomst was ze weer rustig gelukkig.
kreeg bij het weggaan nog een enorm vuile blik van de begeleidster.
dit had naar mijn idee anders gemoeten, maar hoe?

Toegevoegd na 2 dagen:
dank voor de antwoorden!
geen beste antwoord, want ik kan niet kiezen tussen meerdere uitstekende antwoorden.

Rieneke1
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima gedaan! Kinderen schreeuwen tegenwoordig veel te veel Ik irriteer me er mateloos aan. Zeker ook aan begeleiders/ouders die niet ingrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit had zeer zeker anders gemoeten!! De begeleidster had zich met het kind bezig moeten houden en niet jij; dat is haar verantwoordelijkheid. Zij weet, als het goed is, wat er met het kind aan de hand is en hoe te handelen. Je hebt het m.i. prima gedaan!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit hoofde van haar discipline kon rieneke de situatie naar haar hand zetten.
Door te zeggen dat we er goed voor gaan zorgen en bij evt navraag gewoon zeggen dat het beestje weer in de rondte vliegt.
Kinderen die ff sterker in het leven staan kan men de waarheid vertellen. Maar vooraf kan men dat niet weten. Ik maak er een goede vraag van ivm de aandacht voor dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je vraag Rieneke, èn je oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met alle respect maar deels bent u zelf debet aan de situatie.
Door anders te reageren geeft u het groepje kinderen nog hoop. (ook al weet u alleen dat het een leugentje om bestwil is)
U kon zeggen dat het beestje in goede handen is en we er alles aan zullen doen om het beestje te redden. Als pleister op de wonde kon u evt nog een foldertje oid aan het groepje kinderen meegeven. Nu heeft u de emotioneel aangegrepen kinderen op hun hartje getrapt. (waarvan 1 in het bijzonder) Restte op u de taak, mede met de begeleidster, vrede in de tent te bewaren.
Dus u kunt niet alleen de schuld bij de begeleidster leggen.
(en zeker door de hand in eigen boezem te steken) Men kan veel kennis bezitten in de omgeving waar men werkt, maar men maakt deel uit van een groter geheel,
vooral als men bezoekers over de werkvloer krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee sxiopo: kinderen van 8 hoef je niets op de mouw te spelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sxiopo, dat is het leven en daar moet ook een 8 jarige mee leren omgaan. Ze moeten leren te verliezen, zowel in het spel als met andere zaken. Door ze constant te ontzien leren ze dit niet en zullen ze, wanneer de waarheid wel een keer doordringt alles bij elkaar gaan gillen. Je hoeft het niet harder te maken met vreselijke details, maar je hoeft er ook niet om te liegen. Goed gedaan Rieneke, kind separeren van de rest en eventueel daarna als het weer aanspreekbaar is een gesprekje. Ik weet niet wat voor begeleidster het was ( is het kind per toeval meegegaan en dus een onbekende of had de volwassene verantwoording voor het kind) in het laatste geval had ik denk ik nog even de begeleidster aangeschoten voor een eventuele volgende keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sxiopo: Ik juich het toe dat kinderen al voor die leeftijd in de gaten krijgen dat alles eindig is. Beter op deze manier dan doordat opa er opeens niet meer is. Dus geen leuterpraatjes over 'het komt wel weer goed' terwijl het nooit meer goed komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stippel: met alle respect, maar rieneke vroeg hoe het anders had gemoeten. Mijn antwoord is inmiddels verplaatst naar reactie,s. Om de vrede te bewaren had men ook een ander antwoord kunnen geven. Dan komt men toch weer terug op het punt dat de opvoeders daarover gaan. Sterker nog, een ambulancechauffeur spreekt ook het slachtoffer moed in, ook al is het tegen beter weten in.

Antwoorden (10)

Ik vind dat de begeleidster er wat aan had moeten doen. Jij bent immers niet verantwoordelijk voor dat kind. Ook onbeschoft van haar dat ze jou een vuile blik toewerpt terwijl zij het kind had moeten aanspreken of in ieder geval jou had moeten bijspringen.
Ik zou me er niet druk om maken, jij deed jouw werk en zij niet de hare
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies!
ik vind dat de begeleidster het kind tot bedaren had moeten brengen. ik zou dan ook die begeleidster hebben aangesproken op het gedrag van het kind en haar met het kind achter laten en zelf met de rest de rondleiding geven wat je ook erg goed gedaan hebt want dat geeft de groep afleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens. Ik kan me voorstellen dat je je even behoorlijk naar voelt in zo'n situatie, maar dat is niet jouw schuld.
Wel vraag ik me af, heb je het meisje alleen achtergelaten of samen met de begeleidster? Want dat laaste lijkt me inderdaad het beste zoals burg zegt.
Rieneke1
12 jaar geleden
morana, de begeleidster ging mee met de rondleiding, en het meisje bleef achter bij mijn collega.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Waarom heb je de leidster er niet op aangesproken? Die begeleidt de kinderen en had dus als taak om ook dit incident te begeleiden. ALs ik het goed begrijp ben jij er voor de vogel en niet voor het kind. Maar wellicht kun je je er voor een volgende keer op voorbereiden door een onbenullig dingetje te geven waarmee de aandacht wordt afgeleid.
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
paulus, ik ben geen kinderen gewend, en was flink van mijn apropos.
Natuurlijk had het anders gemoeten : de begeleidster had in moeten grijpen en het kind eerder kalmeren danwel apart zetten.
Voor zo ver binnen je macht lag, heb je precies het juiste gedaan : het aanstellerige gedrag niet beloond, en de rest wel beloond voor hun goede gedrag.

Die begeleidster mag dan 100 keer kijken of ze een drol gegeten heeft, uiteindelijk was het HAAR taak die ZIJ niet heeft uitgevoerd, dus laat maar lekker zuur kijken. Natuurlijk is zij niet (primair) verantwoordelijk voor het verwende gedrag van het kind (want dat klinkt niet als verdriet maar als frustratie om een kapot speeltje), maar wel voor het eventuele oplossen danwel in goede banen leiden daarvan. Dat is haar WERK nota bene.

Nee hoor, al met al denk ik dat je dit uitstekend hebt opgelost. Het huilebalkje weet dat de leuke dingen voor zoete kindertjes zijn, en de begeleidster heeft indirect een terechte tik op haar vingers gehad. Klasse-werk !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het voor het grootste gedeelte met je eens, maar niet met je oordeel over het kind. Dit zou verwend gedrag kunnen zijn, maar ook gedrag van een kind dat het heel moeilijk heeft met de dood of met de naderende dood. Weet jij veel of er net een opa of oma is overleden, of in het ziekenhuis ligt? Er kan vanalles aan de hand zijn als een kind zo reageert. Het is een niet-adequate reactie in deze situatie, maar je weet niet wat er aan ten grondslag ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit het verhaal van Rieneke blijkt wel vrij overduidelijk dat het kind niet uit puur verdriet en wanhoop aan het huilen is, maar vreselijk overdreven aan het krijsen. (Als je zelf kinderen hebt of met kinderen hebt gewerkt, merk je het verschil snel genoeg - en dat is een levensgroot verschil).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is heel goed verschil te horen tussen huilen van verdriet, huilen van de pijn en huilen om niks.
Rieneke1
12 jaar geleden
dit was idd hysterie, geen verdriet.
dank voor het compliment marleen.
ben geen kinderen gewend, en vond de situatie erg vervelend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb kinderen, ik werk met kinderen, en ik ben zelf kind geweest. Dat een kind dat zo overdreven aan het krijsen is even apart wordt gezet en niet mee gaat met de rondleiding , vind ik zeker geen slechte oplossing. Ook ben ik het met iedereen eens dat het de taak van de begeleider is om dit kind op te vangen.
Maar toch is het zo dat wanneer je het kind niet kent, je niet weet wat er is. De problemen die ik hierboven noemde, maar ook een vorm van autisme, of andere problemen die niet van de buitenkant te zien zijn, kunnen voor reacties zorgen die je niet verwacht en niet kunt voorzien in een dergelijke situatie. Ik wilde alleen maar zeggen: je kunt wel het gedrag zien en er mee om proberen te gaan, maar je kunt/mag niet oordelen over de oorzaak zonder dat je het kind kent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou als ik u was beginnen met een plan van aanpak om u er tegen te wapenen m.b.t. hoe of wat in bijzondere situatie,s
Stel dat een bezoeker 1e hulp nodig heeft, dan kunt u zich niet afwenden als u die hulp kan aanbieden.
U kunt b.v. een weekje meedraaien in een creche en inspiratie op doen.
Dus wat zou uw oplossing zijn met een volgend geval wat binnengebracht wordt?
Rieneke1
12 jaar geleden
sxipio, ik heb mijn ehbo-diploma, niet alleen voor dieren, maar ook voor mensen. de suggestie een week op een creche mee te draaien vind ik eerlijk gezegd absurd.
ik werk op een vogelasiel.
een volgend geval zal ongetwijfeld weer anders zijn, en zal ik oplossen zoals ik denk dat het het beste is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@sixiopo, wat een onzin dat Rieneke mee moet lopen op een creche, om te leren om te gaan met hysterische kinderen. Met andere woorden pas je aan, aan dat gedrag. Ouders moeten eens goed aangesproken worden, als ze hun kind hierin niet corrigeren. Ik woon boven een supermarkt, en hoor regelmatig kinderen huilen. Ook hoor ik kinderen huilen, die hun zin niet krijgen. Dat verschil hoor je overduidelijk. Er zijn maar weinig ouders die daar iets aan doen. Daar stoor ik me mateloos aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met je antwoord Marleen, behalve dat jij geen idee hebt waarom het kind zo heftig reageerde en dus geen oordeel daarover kunt hebben.
Nou weet ik ook, dat ik hier gevoelig voor ben vanwege een autistische zoon, die op die leeftijd ook totaal uit z'n plaat kon gaan (wat ik niet accepteerde overigens) om in de ogen van anderen helemaal niks.
En ik zie ook de totaal gefrustreerde kids in de supermarkt, die de grens niet aangegeven krijgen door de ouders. Ik ben het helemaal eens met Haivon, zeker in de geschetste situatie van Rieneke.
Ik zou - zodra duidelijk werd dat de begeleidster niets deed - het kind aan de arm hebben genomen en naar buiten begeleid. Dit soort taferelen moet je gewoon niet hebben in je praktijk en i.p.v. jou die vuile blik toe te werpen had die begeleidster direct in moeten grijpen toen het mis ging. Wat in eerdere reacties ook al is gezegd: ZIJ deed haar werk niet.

Een volgende keer is het misschien handig om 1 persoon verder te laten en de rest te laten wachten in de wachtruimte (als je die hebt?).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind dat al overstuur is wil niet aan de arm meegepakt worden door een vreemdeling, nee, dat is geen goede oplossing, daardoor raakt het kind waarschijnlijk alleen maar verder overstuur.
Ken je een kind niet? hou dan je handen thuis.
Ik ben het eens dat de begeleidster het had moeten oplossen, want zij kent het kind het beste, maar goed dat deed ze niet.
Je had het kind even apart kunnen nemen, uit de situatie, en kunnen proberen verwoorden wat ze voelde (als je tenminste het gekrijs had kunnen indammen), of kunnen vragen waarom ze schreeuwde.
Afleiden kan werken, maar daar ontken je het gevoel van het kind mee.
Ik heb in ieder geval wel medelijden met het kind, haar verdriet/angst mochten er niet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om ten eerste de waarheid over het vogeltje te vertellen. Goed ook om vervolgens het kind even te negeren om tot rust te laten komen bij de begeleider en de andere kinderen te 'belonen' en mee naar buiten te nemen.
Die zure blik zou ik ook raar vinden. Misschien kun je dit met haar bespreken. Misschien bedoelde ze niet zo te kijken. Of wel, maar dan kunnen jullie dit uitpraten en bedenken hoe je zoiets een volgende keer kunt voorkomen. Maar ik vraag het me af, het is en blijft mensenwerk. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat had anders gemoeten, maar dan vooral door toedoen van de begeleidster in kwestie. Jij bent daar voor de dieren, zij is daar voor de kinderen. Haar pakkie aan dus.
Als ik kijk naar deze situatie nam jij het voortouw, je wilde de kinderen een rondleiding geven en het kind in kwestie kon door haar gehuil niet mee. Begeleider had kind even apart moeten nemen en tot rust moeten brengen.
Overigens zou ik een huilend kind niet zo snel achterlaten in een vreemde omgeving. Het is doorgaans beter om dat kind gewoon bij een vertrouwd gezicht, in dit geval de begeleider, onder de hoede te brengen.
Dat begeleider een vuile blik geeft is onbeschoft. Ze heeft zelf gefaald in haar taak dus ze hoeft jou niets te verwijten.
Misschien had ze graag gehad dat je had gelogen over het welzijn van dit vogeltje, dat je had gezegd dat hij wel weer beter zou worden. Zelf geloof ik daar niet zo in. Ook de dood hoort bij het leven en we hoeven kinderen er niet altijd zo angstvallig van weg te houden. Het gegeven 'dood' kwam bij dit meisje even hard binnen, dat is niet te voorkomen en is volkomen normaal.
Ik heb nog een gouden tip voor als je 'last' hebt van een onbedaarlijk huilend kind: bied een glaasje water aan en moedig aan om een paar slokken te nemen. Dat werkt altijd want je kunt nu eenmaal niet blijven snikken als je moet slikken, vaak worden ze dan vanzelf weer een beetje rustig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord!+
Eerst en vooral, Rieneke, vind ik dat je het best goed hebt aangepakt.

Wat de situatie moeilijk maakte, is het feit dat zowel de kinderen als de begeleidster duidelijk geen blijf wisten met de situatie.

Tips die in de toekomst kunnen helpen:
1) Vermijd hopeloosheid/hulpeloosheid
Kinderen (of zelfs volwassenen) die met een bijna dood vogeltje toekomen, doen dit omdat ze denken dat jullie het nog kunnen redden. Het is hun toevlucht in een situatie waarin ze zich anders hulpeloos voelen. De vraag of het beestje het zal redden, is een normale vraag.

Het antwoord dat verwacht wordt en misschien ook nodig is, is: "het is heel goed dat jullie het diertje naar ons hebben gebracht, want in zijn eentje zou het zeker doodgegaan zijn. We gaan doen wat we kunnen voor het vogeltje, maar het is wel heel erg ziek/gewond. De meeste vogeltjes die zo ernstig ziek zijn, redden het helaas zelfs niet met onze hulp. Goed dat jullie het diertje gebracht hebben".

--> Leg de nadruk er op dat zij gedaan hebben wat ze konden en laat vervolgens een kiertje hoop over. Op die manier duw je de persoon niet in de hopeloze situatie dat er niets meer gedaan kan worden. Dit kan namelijk hysterie uitlokken bij mensen die daar aanleg voor hebben.
Anderzijds geef je wel de waarheid mee, dat het beestje in de natuur zou zijn gestorven en dat het zelfs bij jullie veel kans heeft om te sterven. (dat het met zekerheid ZAL sterven, is een te harde waarheid)

2) Begeleiding begeleiden
Als je merkt dat de begeleider van een groep kinderen zelf niet meer functioneert, moet je de begeleider begeleiden. Het is niet ondenkbaar dat deze zelf van de kaart is door de situatie en niet van aanpakken weet.
Je zegt best dat de begeleider even met het kind tot rust kan komen in een aparte ruimte (zowel voor het hysterische kind, als voor de gemoedstoestand van de andere kinderen, als voor de aanwezige dieren misschien). Je kan erbij zeggen dat het oké is dat het kind "huilt" en dat de begeleidster er best bij blijft voor troost als het wat bedaart en dat jij de andere kinderen intussen bezighoudt. Je kan ook heel concreet de begeleiding de extra taak geven het kind een bekertje water te laten drinken.

Op die manier geef je ruimte aan de hoop emotie van alle partijen op een manier waar iedereen begrip voor kan hebben. Het maakt hopelijk ook dat de begeleiding terug in haar rol kan vallen en terug van aanpakken weet.

Toegevoegd na 20 seconden:
Succes volgende keer!
Maar weet dat je het eigenlijk al best goed hebt aangepakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reden ook om een kiertje hoop te laten, is dat hun inspanning om naar jullie centrum te komen met het diertje niet bij voorbaat zinloos was. Dat geeft iedereen een wrang gevoel.
Kristal
12 jaar geleden
Mooie en helder antwoord +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima!+
Het was zeker niet jou schuld. Jij vertelde gewoon de waarheid. Dat dat kindje moest huilen had de begeleider zelf op moeten lossen. Ik vind het wel goed dat je het toch goed hebt opgelost en haar uiteindelijk wel rustig hebt gekregen. Die begeleider had gewoon zelf in moeten grijpen en het is al helemaal walgelijk dat ze dan ook nog zo'n gezicht naar jou trekt.