Hoe kan ik mijn CV het beste opstellen? (i.v.m een gat in mijn CV)

Ik heb voor 2 1/2 niet gewerkt en wil graag wil solliciteren voor een vaste baan. Hoe kan ik het beste dit uitleggen op mijn CV? Ik heb meerdere redenen waarom ik niet heb gewerkt en een daarvan is dat ik ben gaan reizen om echt te nadenken wat ik met mij leven wou doen en het heeft mijn leven verandert. Ik sta nu namelijk veel beter in het leven en weet precies wat ik wil. Maar hoe kan ik dit het beste samenvatten in een CV.

Hartelijk dank voor jullie antwoorden.

Toegevoegd na 3 minuten:
ik ben 24 jaar

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Probeer het gat zo klein mogelijk te laten lijken, en geef er vervolgens een positieve draai aan. Met dat eerste bedoel ik: als je van maart 2008 tot februari 2009 ergens hebt gewerkt, daarna op reis bent gegaan en pas eind 2010 weer werk of studie had, dan geef je aan dat je van 2008-2009 bij bedrijf X werkte, en dat je vanaf 2010 studie Y bent gaan doen. Liegen op je C.V. is ronduit dom, maar de wijze waarop je dingen verwoord moet je natuurlijk wel zo positief mogelijk uit laten komen.

Er zal een iets groter gat overblijven waarschijnlijk, en dan geef je aan dat je in die tijd ervaring hebt opgedaan. Misschien heb je nog gewerkt intussen, misschien heb je vrijwilligerswerk gedaan, en anders maak je er iets van als 'levenservaring' of 'reiservaring'. Til er vervolgens bij het kopje "competenties" of "vaardigheden" nog wat positieve dingen uit die je geleerd hebt tijdens je reis. En als je 24 bent en weinig vulling hebt voor je C.V., is het ook heel normaal om bijbaantjes te noemen en om bijvoorbeeld nog een apart kopje te maken met "interesses" of iets dergelijks.

Als er meerdere redenen zijn voor zoiets als een gat in je C.V., kun je beter één goede reden benoemen. Of in elk geval zo weinig mogelijk redenen, en maak daar waar mogelijk iets positiefs van. Dus als je met je jezelf in de knoop zat, dan geef je aan dat je levenservaring op wilde doen of je blik wilde verruimen; dat soort dingen. Als je meer kleine redenen gaat noemen, wek je veel sneller dat indruk dat je iets wilt verbergen of dat je 'smoesjes' aan het verzinnen bent dan wanneer je één duidelijke reden of aanleiding noemt.

Over je reis kun je vertellen dat je er mentaal sterker door bent geworden, dat je meer innerlijke rust hebt gevonden (whatever that may be) of dat je geleerd hebt je blik te verruimen en dat je leerzame ervaringen hebt opgedaan. Mocht je op gesprek gevraagd worden, dan moet je natuurlijk wel een paar goede voorbeelden weten van wat je nu precies hebt geleerd.

Verder zou ik me niet al te veel zorgen maken over dat gat in je C.V.: je kunt er toch niets aan veranderen. Het is inderdaad slim om - zoals je doet - na te denken over hoe je dat presenteert, maar verder is het voor jou blijkbaar heel goed geweest, en nu ga je gewoon met frisse moed op zoek naar werk. Veel succes met het solliciteren trouwens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen al voor die whatever that may be al een plusje haha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel erg bedankt :)

Andere antwoorden (3)

Het lijkt me voor een werkgever interessant te weten dat je zoiets ondernomen hebt. Het geeft inzicht in wie je bent, hoe je in het leven en in de wereld staat. Ik zie geen enkele reden om dat te verhullen of om dat denigrerend 'gat in je CV' te noemen. Ik heb een kopje 'Naast werk en studie' op mijn CV, en een kopje 'Competenties'. Misschien kun je iets dergelijks verzinnen en een verhaaltje van drie regels weiden aan je reizen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Korte alinea aan die reis wijden met vermelding van waar je geweest bent en waarom je het hebt gedaan. Misschien heb je tijdens de reis ook nog ergens wat werk gedaan voor de financiering van je verblijf. Dit is altijd goed op je cv, het maakt nieuwsgierig en je hebt altijd een onderwerp voor bij eventuele sollicitatiegesprekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is altijd beter om niet te liegen, bovendien is een werkgever benieuwd om te horen naar de redenen van je keuzes.

als je uitlegt dat je "op zoek naar jezelf" was, zal hij/zij je mogelijk "zweverig" vinden,
als je vertelt dat je de wereld wilde zien voordat je besliste wat je verder zou gaan doen, klinkt dat al heel anders...
misschien heb je nog een cursus gedaan onderweg, dat zou niet misstaan op je c.v., maar ook "druivenplukken" in frankrijk doet het goed als werkvakantie.

probeer het goed te verwoorden, vanuit het oogpunt van de werkgever.