Wat is het verschil tussen 'can' en 'could'?

Toegevoegd na 6 minuten:
En wat zou je eerder op twitter vragen?
Can you please follow me?
of
Could you please follow me?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

can = kunnen could = zou kunnen Toegevoegd na 13 minuten: WOULD you please follow me.

Can is kan Could is zou ik kunnen/Zou kunnen Ook wordt could gebruikt als je iets formeel wilt vragen. Could you close the windows, please?

can is in de zin van kan van het kan me lukken, we kunnen de wedstrijd winnen could is in de zin van kan van het is een mogelijkheid

could is wat netter en formeler

Can is kunnen, maar could (zou kunnen) wordt in de volgende gevallen gebruikt: - om een mogelijkheid te geven - bij het maken van suggesties of beleefde verzoeken - om ergernis aan te geven omwille van iets dat niet is gedaan - om een sterke neiging om iets te doen te aan te geven

Bronnen:
http://oxforddictionaries.com/definition/could

Ik zou geloof ik zeggen : would you like to follow me? Ik vind met 'please' zo smekerig......(o, alsjeblieft, alsjeblieft, zielig, eenzaam, followers nodig....)

Can betekent kunnen Could betekent zou kunnen. En volgens mij is could ook de verleden tijd van can (als ik me niet vergis).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100