Wat eten gedetineerden in Nederland in een gevangenis? Krijgen zij gewoon 3 keer per dag een maaltijd ofzoiets? En wie betaalt dat? Via de belasting?

Ik vroeg me opeens af wat gevangenen aten, en hoeveel, hoe luxe, hoeveel dat kost. Je hebt ook nog mensen met speciale dieten (vegetariërs, moslims die geen varken eten/ramadan, etc), vraag me af hoe dat geregeld word.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
41.6K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
water en brood ;-) liefst muf water en bijna beschimmeld brood.

Het beste antwoord

"Iedere gedetineerde in detentie heeft dagelijks een wettelijk recht op een bepaalde hoeveelheid voedsel. Het voedselpakket van een gedetineerde bestaat dagelijks uit 6 sneetjes brood met beleg (dit is voor het ontbijt en diner), een warme maaltijd tussen de middag, 250 ml melk en 2 stuks fruit (ongeveer 2053 kcal per persoon per dag). Dit pakket voldoet aan de richtlijnen van het Voedingscentrum. Een gedetineerde heeft recht op dit voedsel. Eten wat overblijft op cel mag om veiligheidsredenen niet meer aan een ander (andere gedetineerde of andere organisatie) gegeven worden en moet om die reden weggegooid worden."

Dit was ook te zien in het programma 'Buch in de bajes'. De warme maaltijden worden kant-en-klaar aangeleverd. Alle exploitatiekosten van de gevangenis, dus ook de voeding, wordt betaald uit de belastingopbrengsten. Een van de personeelsleden heeft tot taak dagelijks ook de 'gevangenmaaltijd' te eten. Reden hiervoor is, dat de directeur een zorgplicht voor de gevangenen heeft en daar valt ook het voedselonder. Het voedsel is niet luxe maar beantwoordt wel aan de voedingswaarde die aan een gezonde voeding gesteld mogen worden. Bedenk: je gaat niet naar de gevangenis om gestraft te worden (daarom: geen water-en-brood-menu). De vrijheidsberoving is de straf.

Nog een oud bericht dat in 2009 op internet stond:
"In 'tal' van Nederlandse gevangenissen staat uitsluitend halal voedsel op het menu. Justitie heeft voordelige contracten, waarbij leveranciers alleen nog halal eten leveren.

Gevangenen krijgen alleen halal eten

Twee menu's serveren zou te duur worden. Dat schrijft De Telegraaf vandaag.

Gevangenen kunnen ritueel geslacht rund- of schapenvlees krijgen, of niks. Varkensvlees staat niet op het menu, omdat het volgens moslims onrein vlees is.

Advocaat
Advocaat S. van Berge Henegouwe heeft een rechtszaak aangespannen tegen de gevangenis van Sittard, omdat zijn cliënt zich beklaagde over de gedwongen halalmenu's.

'Mijn cliënt wil geen religie opgedrongen krijgen, hij wil gewoon een gehaktbal.' De advocaat eist dat zijn cliënt 25 euro vergoed krijgt per halalmenu dat hij krijgt voorgeschoteld.

Het ministerie van Justitie meldde na 'intensief onderzoek' dat in het gevang in Sittard per direct weer varkensvlees op het menu komt. (...) "
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zég je dat mooi, Toon: "je gaat niet naar de gevangenis om gestraft te worden." En een plus voor de goede info!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kleine aanvulling: op het brood zit geen boter, alleen beleg. Anders wordt het vast te lekker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als je moslim bent heb je gewoon pech met het vlees???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (1)

In de gevangenis krijgen ze drie maaltijden per dag net als jij thuis ook hebt. Geen luxe maaltijden maar wel gewoon gezonde voeding. dat wordt betaald door de nederlandse belastingbetaler.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar hoe bepalen ze wie wat krijgt? Iemand van 1,90 eet veel meer dan iemand van 1,50? En de speciale dieten, ik vraag me af hoe dat gaat. Hebben gevangenen in Nederland ook de mogelijkheid om ''extra'' voedsel aan te schaffen? Een winkeltje of iets dergelijks.
ronron1212
11 jaar geleden
Ja net als thuis met iedereen wordt rekening gehouden iedereen krijgt wat hij of zij nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen krijgt wat hij nodig heeft? Volgens mij zijn het gewoon standaard maaktijden en daar moet je het mee doen. Het komt denk ik (!) van een cateringbedrijf en die maken standaard bordjes klaar.
ronron1212
11 jaar geleden
vegetariërs, moslims die geen varken eten/ramadan, etc dieeten daar wordt rekening meegehouden. Standaard is brood met beleg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem eigenlijk aan (maar weten doe ik het niet) dat het in een gevangenis ongeveer net zo werkt als in andere instellingen en plaatsen waar veel mensen tegelijk te eten moeten krijgen, zoals zorginstellingen, legerkazernes, maaltijden via maaltijdvoorzieningen, etc. Je krijgt een bord met meestal opgewarmd eten van een hoeveelheid waar de meeste mensen genoeg aan hebben, en wat teveel is, gaat weg. Mensen met een grote voedingsbehoefte kunnen wellicht wat extra krijgen als ze daarom vragen.
ronron1212
11 jaar geleden
Zorg instellingen houden ook rekening met hun bewoners zo gaat het ook in de gevangenis. De meeste gevangenissen hebben een eigen keuken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat gezond is absoluut niet waar, ooit de ingredienten lijst gezien? Vanaf de 3de tot 7de hoofdbestanddeel natriumnitrieten in verschillende structuren. Het is maar wat je gezond noemt ik zou mijn hond er nog vanaf trappen het is schandalig dat ze dit serveren ook voor gevangenen