Kun je een bekeuring krijgen voor het verblijven op je eigen balkon, of het openen van een raam?

Op 5 mei concert was het verboden om vanaf je balkon naar het concert op de gracht te kijken.
Ramen moesten ook gesloten blijven...
Mag de overheid je dit werkelijk verbieden? En kun je inderdaad een bekeuring krijgen voor het verblijf op je eigen balkon (eigen terrein dus)?

Toegevoegd na 2 uur:
dat in een noodtoestand dergelijke maatregelen kunnen gelden begrijp ik....maar een bevruijdingsconcert is toch gen noodtoestand, dat je mensen zo in hun privacy moet aantasten... dat je je eigen ramen niet eens mag open doen... of even op je eigen balkon mag zitten...
Ik vind het zwaar overtrokken, en vroeg me dus af, of dit wel legitiem is in een dergelijke situatie...(zonder onmiddelijke dreiging dus).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Jazeker. Of nog erger, je kon worden aangehouden.
De burgemeester heeft hiertoe een noodverordening vastgesteld die voor het gebied rond het concert, zowel op het water als langs de kant, geldt op 5 mei van 18.00 tot 24.00 uur. In dit gebied heeft de politie voor deze periode extra bevoegdheden. Wanneer daar, naar het oordeel van de politie, aanleiding toe bestaat, hebben zij de mogelijkheid om kleding en tassen van mensen te doorzoeken of een vaartuig te onderzoeken. Tussen 20.00 tot 21.15 uur is het verboden om op een balkon, loggia of dak te zijn dat direct uitzicht geeft op het concert, of in bouwwerken te klimmen in de onmiddellijke nabijheid ervan. Ook moeten ramen dan gesloten blijven.

Toegevoegd na 2 uur:
N.a.v. je toevoeging: De Koningin en haar gezelschap dient beschermd te worden. Na 30 april 2009 laten ze niets meer aan het toeval over. Een noodverordening is het enige middel om de omgeving volledig onder controle te houden.
AWM
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hert lijkt me op het eerste oor heel vreemd, maar bij nader beschouwing zou het wel eens met de veiligheid te maken kunnen hebben. Na Koninginnedag vorig jaar en het incidentje op 4 mei, word er op dat gebied soms wellicht een beetje overspannen gereageerd (en altijd te weinig als er weer iets gebeurt natuurlijk).

Dus als er in verband met de veiligheid op een dergelijke dag een dergelijke politieverordening uitgegeven wordt (waar je dan wel goed schriftelijk van op de hoogte moet zijn gesteld), dan kun je inderdaad bij overtreding een bekeuring krijgen. Hoe belachelijk het ook klinkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mag de gemeente als er dreiging is van "ernstige wanordelijkheden" een noodverordening of noodbevel afkondigen waarbij er inderdaad ernstig inbreuk wordt gemaakt op grondwettelijke vrijheden.

Ik weet niet of daar sprake van was, maar ik denk het wel (ivm het dam-incident van 4 mei). Anders zou het onterecht zijn dat je een bekeuring krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas wel ja, bij uitzondering.
Ik zou uit protest in mijn blote reet gaan staan kijken , met een mooie tekst op een spandoek erbij, zodat er minimaal 1 camera is die onze "democratische vrijheid"duidelijk kan zien...

Toegevoegd na 1 uur:
zien ze meteen dat je geen wapens bij je draagt, en dus ècht alleen maar kijken wil ....