Wat kun je doen als aangifte niet helpt?

Er zijn waarschijnlijk al tientallen mensen opgelicht door een jonge oplichter op Marktplaats. Hij reageert op ''gezocht'' advertenties en nadat mensen het geld hebben gestort laat hij niets meer van zich horen. Vele mensen hebben al aangifte gedaan op de site Meldpunt Internetoplichting van de politie. Je krijgt leuk een standaard mailtje waarin staat dat ze de aangifte hebben opgenomen. Inmiddels zijn we al zoveel tijd verder dat ik de hoop een beetje heb verloren.

Het gaat hier trouwens over een oplichter die rijk denkt te worden van kleine bedragen, ongeveer 5 tot 35 euro per advertentie.

Nu wil aangifte niet baten. Het is kansloos om voor zo'n klein bedrag aangifte te doen in mijn geval, dat weet ik wel, maar er zijn al zoveel mensen gedupeerd. Misschien dat het aantal gedupeerde al meer dan 50 bedraagt. Waarschijnlijk hebben die ook al aangifte gedaan.

Maargoed, ik wil mijn geld terug, en aangifte helpt niet. Welke opties heb ik nu nog? Civiele procedure? Kort geding? Iets anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niko
12 jaar geleden
waarschijnlijk tientallen.vele de mensen.zoveel mensen gedupeerd.misschien meer dan 50.waarschijnlijk aangifte gedaan.vraag:hoe kom je aan die informatie.vraag ,waarom niet een gezamelijke aanklacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees mijn reacties op roebaaans antwoord :)
niko
12 jaar geleden
ok.

Antwoorden (3)

Goed dat je/jullie aangifte gedaan hebben.

Wat misschien een mogelijkheid is is een beetje mentale oorlogsvoering die nog legaal is ook.

Maak een account op http://www.marktplaatsoplichting.nl/
Lees de regels van die site daarna even door.
Dan kan je een topic aanmaken met de naam en rekeningnummer. van de fraudeur. Hier kan je samen met de andere gedupeerden (ik neem aan dat je er een aantal kent aangezien je van hun bestaan afweet) zoveel mogelijk info verzamelen over de fraudeur. Je weet de naam, dus kijk eens op facebook/google of je zijn woonplaats kan vinden. Dan stuur je hem een mail (liefst een brief) dat zijn naam en adresgegevens op de site staan en dan die er pas afgehaald worden als hij het geld terugbetaald. Herinner hem er vooral aan dat hij voor altijd op internet blijft staan als hij niet betaald, vooral leuk voor toekomstige sollicitaties en ook zijn toekomstige vrienden en kinderen zullen het leuk vinden dat hun pa als oplichter op internet staat/

Toegevoegd na 3 minuten:
Als toelichting nog:
Probeer zijn naam eerst te googlen (en zoek ook even op die site) misschien dat iemand anders al een topic over hem gemaakt heeft.
Als niet; is het goed om hem op die site te zetten: Hierdoor zijn andere mensen (die bijv. eerst googlen of iemand betrouwbaar is) gewaarschuwd en ook kan je samen met de site druk zetten op de oplichter.

Succes in ieder geval! Ik snap volkomen dat je je geld terug wilt (ondanks het lage bedrag), maar oplichting, in welke vorm dan ook, mag gewoon niet geaccepteerd worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteindelijk beslist het Openbaar Ministerie of er daadwerkelijk een vervolging van de oplichter plaatsvindt. Dit gebeurt vaak niet omdat andere zaken (die groter of schokkender zijn) veelal voorrang hebben.

Ben je het er niet mee eens, dan kun je een procedure bij het Gerechtshof beginnen, maar daar moet je even met een advocaat over spreken. Of dat de moeite waard is bij dit soort kleine bedragen is natuurlijk nog maar net de vraag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je weet bij welke bank deze oplichter zit, dan kun je een melding doen bij het fraudemanagement van zijn bank. Stuur ook bewijzen mee en een kopie afschrift van deze betaling. Het heeft ook zin om marktplaats op de hoogte te stellen en een melding te doen bij www.opgelichtopinternet.nl