Wat gebeurd er met oude lijken op een kerkhof?

Als een graf opgedoekt wordt, omdat de huur niet meer wordt betaald wat gebeurd er dan met het lichaam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K
Amadea
12 jaar geleden
Dat is dan (al lang) geen lichaam meer, alleen nog wat restantjes....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik het ook wel mee eens. Maar ik vind oude stoffelijke overschotten erg afwijken van het onderwerp.
Dit is duidelijker maar ik bedoel dit natuurlijk wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp de minnetjes hier niet zo goed.
Amadea
12 jaar geleden
Widar heeft er een verklaring voor: die geven aan hoe goed het antwoord gevonden wordt. Want het is tegenwoordig omgekeerde wereld op GV....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Oude lijken' is sowieso een foute benaming.
Ja, voor mijn tante misschien....maar die leeft gewoon nog. Je moet inderdaad echt gewoon de benaming 'stoffelijk overschot', 'beenderen' of 'menselijke resten' gebruiken.

Het beste antwoord

De graven worden 'geruimd' als er nieuwe plekken op de begraafplaats nodig zijn.

Wat er met de restanten gebeurt, verschilt. Je hebt het dan niet meer over een lijk. Meestal zijn alleen de grotere botten nog aanwezig, maar het hangt sterk af van de bodem en de tijd dat het lichaam al begraven is.

In sommige gevallen worden de stoffelijke resten op zeer hoge temperatuur verbrand, zodat er niets meer van over blijft. In andere gevallen worden ze herbegraven in hetzelfde graf, maar dieper onder de grond, en in weer andere gevallen worden ze herbegraven in een verzamelgraf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
En dat verzamelgraf wordt knekelput genoemd.
Utrecht
12 jaar geleden
Precies. Klink wat luguber maar als de 'huur' van een graf afloopt en niet wordt voortgezet (door nabestaanden), kan de eigenaar van de begraafplaats de plek opnieuw beschikbaar stellen voor een nieuw graf. Zodra deze plek wordt gekozen, wordt het oude graf geruimd en gaan de overgebleven botten naar een knekelput.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles is eindig, zelfs de dood ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een graf wordt niet altijd geruimd, wanneer er nieuwe ruimte nodig is.
Een graf kan ook gekocht worden, en dan wordt het nooit geruimd.

Andere antwoorden (2)

Eerst de naschriften naleven. Er wordt namelijk eerst nog naar nabestaanden gekeken / gezocht. Eventueel kunnen zij aangeven het graf toch nog langer aan te houden. Mocht dit niet zo zijn, dan wordt het graf definitief geruimd. En de restanten van het lijk worden gecremeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer er geen nabestaanden of verre familie meer is .

Wordt het graf uitgegraven en met wat er aan restanten over is ergens gedumpt .

Buiten het zicht ,ergens achter op een begraafplaats waar normaal gesproken niemand komt .

Dit is mijn ervaring met het verstoppertje spelen op een kerkhof .
het was ons als kinderen ten strengste verboden om daar te spelen ! maar ja wat niet mag .......

mn broertje kwam met iets thuis hij had iets gevonden , wat mn ouders niet konden waarderen .

. Ik hoop dat het het tegenwoordig beter geregeld is met graven ruimen .
.