is Den Haag een stad of een dorp?

Ik begreep dat Den Haag geen stadsrechten had in he verleden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Den Haag heeft van oudsher nooit stadsrechten gehad. Desondanks kreeg het al in de middeleeuwen bestuurlijke instellingen die alleen in steden voorkwamen. Prins Maurits had al vergevorderde plannen om van Den Haag een vestingstad te maken, maar de Staten Generaal zagen dit als een aantasting van de onafhankelijkheid van het bestuurscentrum van de zeven provinciën. Den Haag kreeg in 1806 van koning Lodewijk Napoleon en in 1810 van keizer Napoleon de eretitel stad. Dit gaf toen geen bijzondere rechten meer, want het stadsrecht was al in 1798 tijdens de Bataafse Republiek afgeschaft.[8]

Lang voor die tijd had Den Haag al bijzondere privileges ontvangen, die Den Haag bestuurlijk het karakter van een stad gaven. Het waren echter de overige steden, die voorkwamen dat Den Haag, als zelfstandige stad, zitting kon nemen in het bestuur van het gewest Holland. Ook op andere terreinen had Den Haag de kenmerken van een stad:

Den Haag had (sinds 1370) een eigen rechtbank en mocht eigen keuren (verordeningen) vaststellen;
Den Haag had burgers, in het algemeen werd de term burger enkel gebruikt in samenhang met steden;[9]
Den Haag had een typisch stedelijk bestuur, met burgemeesters (sinds 1559), een secretaris (pensionaris) en een vroedschap (sinds 1451);
Den Haag had een eigen schutterij;
Den Haag had stedelijke rechten op economisch gebied: een jaarmarkt (sinds 1334), gilden, een lakennijverheid, bierbrouwerijen en andere typisch stedelijke nijverheid.
Den Haag heeft met de Grote of Sint Jacobskerk sinds de 14e eeuw een stadskerk en geen dorpskerk.

Het wettelijke verschil tussen stad en platteland is na de grondwet van 1848 en de Gemeentewet van 1851 definitief komen te vervallen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Den_Haag#Stad_of_dorp.3F

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog meer interessante informatie:

http://anemaa.home.xs4all.nl/ges/onderwerpen/den_haag_stad_of_dorp.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat klopt, dus in middeleeuwse betekenis is (was) het een dorp. Maar in moderne zin is het een stad, met zo 'n half miljoen inwoners.