Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar let jij op bij het stemmen op politici/politieke partijen?

Wat vind je belangrijk?
Wat valt je op?
Let jij op andere dingen dan anderen?
Waardoor stem je niet op een andere partij?
Ik moet binnenkort (3 maanden) ook gaan stemmen, en ik ben heel geïnteresseerd in hoe andere mensen dat aanpakken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
839

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik ga nooit af op een persoon, maar of de ideeën van zo'n partij me aanspreken. Ik kan mij voorstellen dat iemand met meer charisma je meer aanspreekt, maar ik geloof niet dat je dit klakkeloos moet volgen.
Je kunt ook de sites van de politieke partijen bekijken en inderdaad de stemwijzer doen.
Verdiep je in de standpunten van de politieke partijen en kijk waar jij je het beste in kunt vinden.
Dan kan best lastig zijn omdat je soms bij meerdere partijen wel goede standpunten vind.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik doe meestal een testje op www.stemwijzer.nl , dan krijg je een beetje een idee welke richting bij je past.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voel de persoon, de leider van de partij... En als die het best voelt van alle kandidaten, maakt niet uit of dat rechts of links is, dan stem ik erop...

Zo doe ik dat... Ik was voor Pim Fortuyn, omdat de man charismatisch was en hem een kans wilde geven... Vroeger was het Den Uyl, bv...

Zo doe ik dat...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verkiezingen van maart zijn gemeenteraadsverkiezingen.
Ik zou dan de hele Haagse politiek vergeten, en kijken wat de partijen in jouw woonplaats beloven. Er doen ook een hoop lokale belangenpartijen mee, dus dat is veel lezen...
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Voor gemeenteraadsverkiezingen komt het op andere punten aan dan in de landelijke politiek. Wie hebben het in de laatste periode verbruid, wie heeft er domme dingen beweerd etc. De kleur van de stropdas is hier minder belangrijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het stemmen let ik er voornamelijk op, of dat ik wel in de juiste kolom zit en, of het wel de kolom van de PVV is...

Wellicht dat ik in de komende maanden nog terug ga naar de VVD, maar de moet Mark Rutten toch met erg goede argumenten komen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Politiek interesseert mij echt niet.
Maar als ik echt MOET stemmen, dan stem ik op PvdA.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de gemeenteraadsverkiezingen stem ik op de partij die zich het beste voor mijn stad inzet, ik kijk dus puur naar lokale kwesties en laat me niet bepalen door landelijke politici.
Zo stem ik dus vaak bij de gemeenteraad op een andere partij dan landelijk.
Bij landelijke verkiezingen is behalve de ideeën van de partij de lijsttrekker ook heel erg belangrijk: als ik hem/haar niet goed of sympathiek vind, dan stem ik er niet op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kijk wel goed naar de standpunten van de partij. Dat doe ik door ze op hun websites na te lezen. Ik stem op een partij, niet op een persoon. Charisma van een persoon vind ik misleidend, het zegt niets over de kwaliteiten van die persoon of de partij. Verder interesseert het me ook welke oplossingen ze hebben, of deze wel haalbaar zijn en of ze niet nadelig zijn op andere gebieden. De stemwijzer kan een handig hulpmiddel zijn, maar zegt zeker niet alles omdat de stellingen vaak nogal kort door de bocht zijn of snel verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden. Stemwijzer kan wel helpen als je werkelijk geen idee hebt wat je belangrijk vindt, om van daaruit te weten hoe je verder moet zoeken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding