Die uitspraak op zich is niet aanstootgevend. Dat wordt hij pas als hij gebruikt wordt als excuus om geen vreemdelingen meer toe te laten. Er zijn zat mensen die het land binnen willen om goede redenen (politiek vluchteling, etc) en om gewoon te zeggen 'jammer dan' is voor veel mensen wat kort door de bocht, want hoe wil je uberhaupt bepalen wanneer een land precies vol is?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hmm, geen idee waar het hier over gaat. Als het om de parkeergarage gaat, dan zal het ergenis zijn om een andere parkeerplaats te zoeken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel mensen zullen deze uitspraak als negatief bestempelen. Ze zullen de uitspraak opvatten als: "er is geen ruimte meer, voor niets of niemand". Dit kan voor sommigen negatieve associaties oproepen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat je, als je niemand meer binnen onze grenzen laat wonen, ook niet als het om menselijke redenen gaat, je als land inhumaan bent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat zou jij ervan vinden als je in Nederland vervolgd zou worden omdat je je mening uit (geen gv meer dus), of vermoord zou worden omdat je vader iets gedaan heeft wat niet door de beugel kan, en je vlucht naar de zuiderburen en die zeggen heel enthousiast: "vol=vol"
Wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toen Koningin Wilhelmina deze uitspraak meermaals in haar mond nam viel er niemand over.

Zij was een uitgesproken voorstander van het tegengaan van overbevolking.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar een beter en directer antwoord is wellicht dat deze uitspraak ook door Hans Janmaat en zijn destijdse CD in de mond genomen werd.

Het idee erachter bij hem en de zijnen leek om de grenzen te sluiten voor migranten (voor gastarbeiders, gezins- en familievormers maar ook in bepaalde mate voor vluchtelingen) omdat hij vond en uitsprak dat Nederland onder invloed van alle migratie te snel van karakter veranderde en dat dit zou leiden tot tal van problemen onder andere op het gebied van de veiligheid, wellevendheid en welvaart.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de uitspraak wordt gebruikt als goedkeuring van racistische praktijken. Het doelt er op dat de stroom van vluchtelingen moet worden gestopt. Niet alleen is er in verdragen vastgelegd dat wij dat niet kunnen. Het is ook nog eens onmenselijk. Je vlucht je land niet zomaar uit? Als je het met zulke uitspraken eens bent dan moet je bij jezelf is afvragen. Zou ik alles achterlaten? Die mensen laten hun vrienden, familie, alle bezittingen achter. Doe je dat alleen maar omdat je wat meer centjes wilt verdienen. Het dunkt mij van niet! Dus Nederland denk is wat meer na voordat je naar zulke uitspraken luistert.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat die uitspraak voornamelijk was bedoeld om de stroom vluchtelingen tegen te gaan. Daar ging die hele uitspraak over. Janmaat en Pim Fortuyn doelde op de groep vluchtelingen.
Het is een uitspraak die regelmatig gebruikt werd door Hans Janmaat. Janmaat werd door velen gezien als extreem rechts. Voor veel mensen verwijst die uitspraak naar de extreem rechtse ideeen van Janmaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het om een benzinetank gaat zal men daar geen aanstoot aannemen, maar als het om Nederland met een krimpende bevolking gaat is het duidelijk een schijnargument.