De Jager roept Obama ter verantwoording...Is het niet bespottelijk?

Eindelijk ander voorpaginanieuws dan kredietcrisis, 30 april, 1,4 en 5 mei!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als we niets zeggen, geven we aan dat we het ook zo zouden vinden. Ik denk niet dat we echt een belastingparadijs zijn, maar het is waar dat bepaalde bedrijven vanwege het belastingklimaat hun hoofdkantoor in Nederland vestigen. Net als dat diezelfde bedrijven hun productie in Zuid-Oost Azie neerzetten vanwege de lonen. Daar kunnen onze politici als volwassen mensen over praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb het artikel ook gelezen (zou wel handig zijn als je even een linkje had meegestuurd), en nee, ik vind het niet bespottelijk. Het Witte Huis had Nederland aangemerkt als een land waar een lage-belastingregime heerst. Het is inderdaad zo dat sommige Amerikaanse bedrijven die in Nederland gevestigd zijn belastingafspraken maken met Nederland, maar wij zijn zeker geen belastingparadijs zoals sommige landen dat zijn.
Ergo, De Jager heeft gelijk en dat blijkt ook wel, want het Witte Huis past het aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn feitelijk wel een belastingparadijs voor bepaalde internationale organisaties. En wat Obama zoekt, is een protectionistische insteek waarbij kapitaalvlucht minimaal is. Omdat ze desperaat op zoek zijn naar belastinggelden. De suggestie wordt gewekt dat wij in grijs gebied zitten maar ik denk dat het meer te maken heeft met het ambitieniveau aan geld wat in de VS moet blijven om die inkomsten uit belastingen te kunnen ontvangen.

Toegevoegd op 06-05-2009 08:18:38
Dus ja, als je dat niet begrijpt dan zit je wel op de verkeerde en het neigt meer naar een publiciteitsstunt. Niets voor Nederland om je over op te winden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ter verantwoording roepen is wat sterk geformuleerd. Volgens mij liggen de verhoudingen in de wereld niet zo. Maar goed, dat is krantentaal. Ik denk dat Obama zelf ook weinig aan deze conclusie zelf heeft bijgedragen, daar heeft hij vast wel zijn ambtenaren voor. De Jager kan wel informeren hoe die Amerikanen daar bij zijn gekomen en nadere informatie verschaffen aan de Amerikanen. Ik ga er vanuit dat het zo gelezen moet worden.
Overigens is het wel zo dat Nederland voor kunstenaars een belastingparadijs is. Om die reden heeft U2 ook een adres in Amsterdam. In feite is dat dus een Nederlandse popgroep.