De Nederlandse Moslimpartij (NMP) gaat mee doen in de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar. Goed of slecht?

En waarom vind je dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik vind het slecht. Ik zal er dus ook nooit op stemmen. Om dezelfde reden dat ik nooit op de SGP zou stemmen. Ik hou niet van godsdiensten die zich mengen in de politiek.

Toegevoegd op 17-06-2009 16:32:05
Wat overigens niet betekent dat het illegaal zou zijn of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Is heel goed... Dan krijgen ze een stem en een stem kan spreken en dat is goed...
Dan weten we wat en waaraan en dan is het bekend en kunnen we praten samen... Heel goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het nog zo net niet. Kerk (of moskee) en staat moeten gescheiden zijn. Ik was er al op tegen dat het CDA e.d. nog steeds in de politiek mogen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moedig dat aan, beter in de politiek elkaar ontmoeten dan ergens anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo is dat. Elke groep emancipeert door elkaar op te zoeken. Vrouwen, arbeiders, christenen. Praat over je mening, en breng hem naar voren. Is voor elke groep goed dus zeker ook voor hen.
Als de partij democratisch tot stand komt en zo verkozen wordt, is dit het democratisch proces.

Overigens voorspel ik dat elke zetel van deze partij, Wilders er twee zal opleveren. Met deze ontwikkeling ben ik het niet eens, maar ik vrees dat de stemming in dit land zo is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is democratie. Vrijheid van vereniging en vergadering, aangevuld met de vrijheid van godsdienst, betekent dat religieuze stromingen net zo goed het recht hebben een politieke partij te stichten als bijvoorbeeld liberalen en socialisten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slecht. Maar ik vind alle partijen die zich baseren op één of andere religie slecht, omdat ik mordicus voor scheiding van kerk en staat ben. Dus niet slechter dan de SGP, de CU of zelfs het CDA.
Wel zou ik voor een partij zijn die zich specifiek inzet voor de belangen van nieuwe nederlanders en integratie en emancipatie van die nieuwe bevolkingsgroepen van binnenuit, maar zeker niet alleen moslims.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag omdat je het niet kan voorkomen ; gelovigen kunnen zelf hun geloof niet van hun overige meningen scheiden, ze zouden dan dus nooit mee mogen doen met de politiek en daarom is scheiding van kerk en staat ook een utopie, en zullen we dergelijke partijen nooit kunnen verbieden. Maar IK vind het niks. Persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scheiding van kerk en staat is zeker geen utopie, maar dagelijkse praktijk hier in NL. En het hele proces van met elkaar debatteren over hun mening en daarna die naar buiten brengen en ook weer over debateren, is een belangrijke functie voor een emanciperende en 'democratie lerende' groep.
Dat geld voor christenen (die oefenen al wat langer) en moslims evenzeer.
Erg slecht...

Maar dit is democratie en hoop dat ze gewoon gaan handelen volgens de Nederlandse wetgeving...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed natuurlijk. Dat heet nou democratie. Wie er op tegen is is anti-democratisch ingesteld. Aan voorgaande verkiezingen hebben overigens ook al moslimpartijen meegedaan, maar die kregen veel te weinig steun. Misschien wel omdat de Nederlandse moslims hun geloof niet als een politieke beweging zien zoals Wilders ons probeert wijs te maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit geen grote zal worden, gelet op de oprichter. Afgezien daarvan vind ik het niet juist dat er weer een religieuze partij bij komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is goed in de betekenis "wat fijn dat we in een democratie leven".

Verder heb ik er niks tegen, maar ik zou er niet gauw op stemmen. Tenzij hun programma misschien helemaal los staat van hun naam, maar dat betwijfel ik.

Ik ga er van uit dat deze partij is opgericht om tegenwicht te bieden aan Geert Wilders. Maar dat is niet de manier naar mijn mening. Ik vind Wilders eigenlijk al one-track-minded en als je voor elke mening een partij gaat oprichten en dan ook nog eens voor de tegenmening een tegenpartij, tja dan is de versnippering van het partijenstelsel natuurlijk niet meer af te remmen en zal het elke verkiezing steeds moeilijker worden een coalitie te vormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slecht.

Wie zit er nu te wachten op weer een religieuze partij?

Dit is Nederland en we hebben genoeg aan onze eigen sores.

Mijn mening. Mijn mening ook dat dit soort vragen eigenlijk hier niet thuishoren. Maar wie ben ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je precies met "Dit is Nederland en we hebben genoeg aan onze eigen sores."?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel dat we als nederland eind jaren zeventig toch vrijwel vrij waren van het Christelijke / Katholieke juk, of in ieder geval een heel eind op weg. Toen kwamen de Moslims, en in de heel korte tijd dat dit geloof zich heeft binnengewrongen heeft het een enorme, niet al te positieve (understatement), invloed op Nederland. Nu zie je de kerken, onze kerken, ineens de kans grijpen mee te liften op het fundamentalisme van de Islam. Kijk maar hoe alles weer terug moet naar 50 jaar geleden. De Islam however wil 500 jaar terug. Dat gaat niet goed komen. Verder vind ik het heel vreemd dat juist mensen die links en progressief zeggen te zijn juist alle wegen vrij proberen te krijgen voor meer invloed van de Islam. Kan ik met mijn verstand niet bij.
Het grote bewijs dat Nederland Islamiseert, en maar zeggen dat het onzin is...

Toegevoegd op 17-06-2009 17:05:26
Edit: Islamiseert = islamiseert
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen mag mee doen. Maar wel vind ik dat partijpunten die asociaal zijn zouden moeten worden geschrapt. Maar dat geldt voor elke partij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slecht, aangezien ik het meer zie als een protest. Tegen Wilders en de zijne. Aangezien ze waarschijnlijk alleen maar moslim stemmers zullen trekken, en daar schieten ze niet veel mee op. (wat wilders ook beweert, 5,8 % is moslim de helft is geen 18 en de andere helft gaat niet stemmen waardoor ze dus max 1.45% krijgen).

Ik ben totaal tegen religie in de politiek. Dus wat mij betreft worden de CDA SGP CU NMP allemaal verboden.

Toegevoegd op 17-06-2009 17:18:24
Maarja, zolang CDA CU SGP bestaan, is het natuurlijk wel een goede zaak dat de NMP bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed, er zitten ook christelijke partijen bij, dus waarom geen moslimpartij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat een moslim nooit in de regering moet, hun ideeën staan haaks tegen democratie. Het kan wel naast elkaar leven. De Islam moet beter blijven waar het is.
Want inburgeren kan niet. Zij doen alsof. Het is meer dan het geloof alleen. Hun God wil dat iedereen moslim wordt
over de hele wereld. Daarom dringen zij het westen in.
Let op. Het is zeer gevaarlijk dat de Islam in de kamer politiek regering komt. Hun eigen land is groot genoeg.
Het is een groot gevaar. Als hun God het sein geeft snijden ze de kelen door van Christen, niet gelovigen moeten moslim worden anders wordt ook de kelen doorgesneden. Ideologie. Een Islam over de hele wereld.