Wat is een ge-bekritiseerde vraag stellen ?

Ik hoorde vandaag dat je ook in je vraag aan iemand kritiek kan leveren ?Ik was compleet verbaast ...Wie kan me hier iets meer over vertellen ?Graag met voorbeelden van vraagstellingen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kan in jouw vraag inderdaad kritiek inlassen of je vraag zodanig stellen dat de ander het als kritiek opvat.

Voorbeelden van vragen die de ander als drager van kritiek kan ervaren of benoemen:
Heb jij dan echt nog nooit gehoord van deze eenvoudige regel?
of
Naar welke school ben jij geweest zeg?
of
Is dat het enige wat jij hierop kan antwoorden?
of
Ben jij natuurlijk blond of geverfd?
of
Weet jij dat nou écht niet?

Nu let jij uiteraard op andere zaken dan wanneer zo'n vraag zich binnen een bepaalde context zou aandienen.
Soms zijn we ons niet bewust dat er een vorm van kritiek in een vraag verborgen zit omdat wij niet altijd kunnen inschatten 'waar' de ander de intonatie gaat leggen of 'hoe' gevoelig die ander wel is voor eender welke reactie.
Soms legt de lezer van een vraag de intonatie elders dan de vraagsteller en dan krijg je ook een heel ander soort gevoel bij die vraag. Een gevoel van weerstand dat je kan vergelijken met een onaangenaam gevoel bij iemand die jou helemaal niet ligt. En dan wordt jouw vraag uit de door jou bedoelde context gehaald.
Begrijp je?

Soms staan de anderen open voor jouw andere kijk op diezelfde vraag en soms ook niet. Emotions of extra uitleg bij de vraag kunnen het onbedoeld kritisch karakter van een vraag wegnemen.

Hopelijk heb je iets aan dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is mij niet helemaal duidelijk in welk verband jij dat hoorde zeggen. Maar op deze website wordt daar bijvoorbeeld de volgende vraag mee bedoeld: "Is Geert Wilders zo dom om twee paspoorten te hebben?". Je geeft kritiek op een persoon en vraagt bevestigende meningen van de andere gebruikers.
Amadea
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Oh dat snap ik heel goed: uit de bewoording kán ook geconcludeerd worden dat jij vindt dat je dochter jou iets te drinken had moeten aanbieden. Het is de manier waarop de boodschap verpakt is, die is dubbelzinnig. Wat dat betreft kan je beter rechtstreeks zeggen: "Ik heb dorst, mag ik wel wat te drinken hebben?" Dan ben je meteen duidelijk en kan er niets anders achter gezocht worden.