Bevinden we ons nu in week 1 of 2?

Aangezien zondag de 1e Januari was, zou dit toch eigenlijk de 1e week moeten zijn en leven we nu in de 2e week van 2012? Of begint de telling pas bij een echt nieuwe week? Of hoort 1 Januari gewoon nog bij week 52?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De eerste januari viel in de 52e week.
Dus nu is de eerste week.

"NEN 2772 is de Nederlandse Norm, vastgesteld door het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) die de nummering van de weken beschrijft.
Deze norm stelt dat de week begint op een maandag. Dit is dus de eerste dag.

De norm schrijft voor dat de eerste week van het jaar die week is die vier of meer dagen in dat jaar heeft.
Valt 1 januari op een maandag, dan heeft die week 7 dagen in het nieuwe jaar en valt 1 januari in week 1.
Valt 1 januari op een dinsdag, dan heeft die week 6 dagen in het nieuwe jaar en valt 1 januari in week 1.
Valt 1 januari op een woensdag, dan heeft die week 5 dagen in het nieuwe jaar en valt 1 januari in week 1.
Valt 1 januari op een donderdag, dan heeft die week 4 dagen in het nieuwe jaar en valt 1 januari in week 1.
Valt 1 januari op een vrijdag, dan heeft die week 3 dagen in het nieuwe jaar en valt 1 januari in week 53 van het voorgaande jaar. Week 1 begint dan op 4 januari.
Valt 1 januari op een zaterdag, dan heeft die week 2 dagen in het nieuwe jaar en valt 1 januari in week 52 of 53 van het voorgaande jaar. Week 1 begint dan op 3 januari.
Valt 1 januari op een zondag, dan heeft die week 1 dag in het nieuwe jaar en valt 1 januari in week 52 van het voorgaande jaar. Week 1 begint dan op 2 januari.
Andere vuistregels om de weeknummering van een jaar te bepalen:
1 februari valt altijd in week 5
4 januari valt altijd in week 1
28 december valt altijd in de laatste week van het jaar"

http://nl.wikipedia.org/wiki/NEN_2772
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus zou diezelfde week 52 kunnen veranderen in week 1?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel gezegd: vallen er 4 of meer dagen dan een jaar in de eerste of laatste week dan hoort dat bij dat jaar; anders bij het vorige of volgend jaar.

Andere antwoorden (2)

De iphone-app weeknummer zegt week nummer 1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is week 1 volgens weeknummer.nl Het is namelijk de 1e week van 2012. 1 januari hoort nog bij week 52, maar 31 december 2012 hoort bij week 53/week 1. Hier zie je alle weeknummers: http://www.onlineagenda.nl/planning/jaaroverzicht.asp?datum=2-1-2012