In de VS moet de president daadwerkelijk in de VS zijn geboren. Moet dit in Nederland ook met de minister-president?

Toegevoegd na 51 seconden:
Bij voorbeeld VS bedoel ik 'als Amerikaan geboren zijn'.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarvan is in elk geval niets terug te vinden in onze grondwet. Volgens mij worden aan de minister president (formeel) geen andere eisen gesteld dan aan andere ministers en daarvan is het wel voorgekomen dat die geboren zijn in het buitenland (De minister van Volksgezondheid in het kabinet Rutte-I kwam b.v. uit Zweden) Maar omdat ik het niet zeker weet zet ik dit in een reactie en niet in een antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat was de staatssecretaris, maar dat is een detail.

Antwoorden (2)

Volgens mij klopt dat niet want voor zover ik weet is president Obama niet in Amerika geboren maar in Kenia, Afrika dus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt de functie van president van Amerika niet helemaal vergelijken met de funcie van de minister-president. Dit gezegd hebbende: Ik geloof niet dat er voor ministers iets anders geld dan voor andere bestuurders, en weet zelfs niet of wel vast staat dat ze de Nederlandse nationaliteit moeten hebben. Ze kunnen er volgens mij in ieder geval twee hebben, Aboutaleb heeft twee paspoorten en was Staatssecretaris.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er staat niet direct in de wet dat de minister-president de Nederlands nationaliteit dient te hebben, maar dat is ook niet nodig. Om je verkiesbaar te stellen voor de Tweede Kamer heb je de Nederlandse nationaliteit nodig. Het zou juridisch overbodig zijn als je die eis nogmaals oplegt voor het ambt van premier aangezien de premier al verkiesbaar was voor de Tweede Kamer. Wat betreft dubbele nationaliteiten (sommige mensen hebben zelfs nog meer). Een aantal voorbeelden:
- Als je als niet-Nederlander de Nederlandse nationaliteit aanvraagt dien je afstand te doen van je huidige nationaliteit. In sommige gevallen is dit NIET mogelijk. Bijvoorbeeld bij Marokko, volgens de Marokkaanse grondwet is het niet mogelijk om afstand te doen van de nationaliteit. In zo'n geval is een andere nationaliteit, naast de Nederlandse, toegestaan.
- Het kan ook zijn dat je van rechtswege (dus zonder dat je dat dient aan te vragen) recht hebt op twee nationaliteiten. Bijvoorbeeld als je vader Nederlander is en je moeder Zweeds.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moet de minister-president eerst gekozen zijn in de kamer? Dat je voor de kamer de NL nationaliteit moet hebben weet ik.
Computoon
10 jaar geleden
Dat hoeft niet. Want nogal wat ministers worden 'overal' vandaan gehaald. Toch is het uit de Grondwet af te leiden dat je Nederlander moet zijn voor dat ambt: Artikel 2
1.De wet regelt wie Nederlander is.
(...) Artikel 3
Alle Nederlanders zijn op gelijke voet in openbare dienst benoembaar." De Grondwet spreekt bij 3 niet over 'inwoners van Nederland'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat had ik ook gevonden maar lijkt me niet sluitend. Er staat niet: Niet-Nederlandersr zijn etc.