Volgens Samengevat economie valt defensiematerieel (tanks) onder consumptieve overheidsuitgaven, die binnen een jaar worden verbruikt. Hoe kan dat?

Ik ben me nu aan het voorbereiden op mijn examen vwo economie en hierin staat het volgende:
Overheidsuitgaven - voornamelijk gefinancierd uit belastingen en leningen
Overdrachtsuitgaven - uitgaven om niet
Inkomensoverdrachten - huursubsidie of prijsverlagende subsidies
Kapitaaloverdrachten - eenmalige subsidie
Overheidsbestedingen - het rijk krijgt er iets voor terug
Investeringsuitgaven - wegen, dijken, gebouwen
Consumptieve uitgevan - worden binnen een jaar verbruikt
Materiële overheidsconsumptie - potloden, briefpapier, maar ook: defensiematerieel (tanks)
Immateriële overheidsconsumptie - loonkosten ambtenaren: ambtenaren leveren dienst
Mijn vraag was: defensiematerieel als tanks zijn duur, dat weet ik, maar die worden toch niet binnen een jaar verbruikt? Waarom staan die niet gewoon bij investeringsuitgaven?
En de computers op de ministeries, onder welke overheidsuitgaven vallen die?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Defensiematerieel is een consumptieve uitgave omdat het geen investering is met een afschrijvingsperiode.
Defensiematerieel is er niet om 10 jaar netjes schadevrij te gebruiken: ze zijn in principe om oorlog mee te voeren.
Als bijv. tanks worden ingezet in vredesmissies kunnen ze beschadigd of zelfs vernielt/vernietigd worden. Dan zijn ze per direct afgeschreven.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt logisch vind ik het antwoord niet. Consumptief is een goed het als het in een jaar kan worden afgeschreven. Dat kan als de waarde na een jaar nihil is. Bij tanks is dat niet zo. Die kunnen zelfs na 10 jaar nog prima worden verkocht. Dat tanks vernietigd kunnen worden, is geen argument. Dat kan met alles. In de praktijk gaan tanks gemiddeld veel langer mee dan 10 jaar.
Utrecht
11 jaar geleden
Ik bepaal niet hoe Defensie haar afschrijvingen boekt, dus logisch of niet, ik probeer het alleen te verklaren.
Maar er is niet altijd een oorlog nodig om een tank versneld te moeten afschrijven:
http://www.youtube.com/watch?v=JRFaMHhwjlI&feature=related
Utrecht
11 jaar geleden
Of deze:
http://www.youtube.com/watch?v=GkSOM_1ynxo&feature=related
De overheid kent geen afschrijvingen. Dus alles wordt in een jaar geinvesteerd. Als het weer verkocht wordt en dus restwaarde dan is dat weer extra inkomsten.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet waar. Als je de beschrijving goed hebt gelezen, zie je dat er op investeringen wel wordt afgeschreven, zoals wegen, dijken en gebouwen. Moet je voorstellen, is een dijk bijna doorgebroken, is er geen geld gereserveerd om het te repareren/vervangen! Dat reserveren zijn tenslotte de afschrijvingen.
ronron1212
11 jaar geleden
Dat zijn begrotingszaken in de begroting van de overheid worden daarvoor posten opgenomen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad. Die posten heten "afschrijvingen".
ronron1212
11 jaar geleden
Dat doet de overheid dus niet geen afschrijvingen.
Afschrijvingen zijn kosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afschrijvingen zijn geen kosten, maar reserveringen.
Een machine wordt aangeschaft, maar het aankoopbedrag wordt niet meteen verwerkt in de boekhouding. Dit gebeurt door een jaarlijkse of maandelijkse afschrijving, waardoor er uiteindelijk genoeg geld opzij is gezet ('reservering') om - na het verslijten van de machine - een vervangende machine te kopen.
Dat zijn afschrijvingen. En niet alleen de overheid doet dit, maar elk bedrijf dat (productie)kapitaal in bezit heeft.
ronron1212
11 jaar geleden
Deze afschrijvingen worden geboekt in 4 als kosten en in de1 als afschrijvingen dus het zijn kosten voor het lopende jaar
ronron1212
11 jaar geleden
Misschien nog even lezen in de boekhoudkundige regels kun je het zien.
Operationele uitgaven zijn per definitie consumptieve uitgaven. Je verbruikt dat per keer/ jaar.

De aanschaf is al gedaan maar het moet toch ook onderhouden worden. en er moet brandstof etc. in.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat snap ik. Maar volgens mij wordt hier echt de aanschaf van de tanks bedoeld.
Of de overheid een bepaalde uitgave in 1 keer affinanciert of afschrijft in termijnen mogen ze zelf kiezen. Evenzo mogen ze zelf bepalen of ze jaarlijks reserveren voor vervanging. In principe moet je voor het een of het ander kiezen, anders kom je voor vervelende financiele verrassingen te staan.
Je zult begrijpen dat deze systematiek mogelijkheden biedt om met de staatsschuld te manipuleren :-)
teusvh
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat snap ik, maar dit is niet echt een antwoord op mijn vraag. Alsnog worden tanks niet in één jaar 'verbruikt'.
teusvh
11 jaar geleden
Nee, tanks worden niet in één jaar verbruikt. Maar voor defensiemateriaal is er voor gekozen om het niet op de balans te zetten. Dat een particulier bedrijf dat niet zomaar mag doen is om fiscale redenen. En die gelden niet voor de overheid.
teusvh
11 jaar geleden
Dat noemen ze: financieel afgeschreven, technisch niet.