hoe kunnen ze iemand aan houden die gaat loopt te zaaien via Facebook op een fake account via een IP Address van iemand anders??

Stel zo iemand staat voor het huis van een wildvreemde met zijn tablet en hij raat zijn Wi-Fi code en gaat daar haat zaaien http://m.lc.nl/friesland/Politie-belt-aan-bij-Facebook-haatzaaiers-21053801.html.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Omdat zo'n sukkel vaak ook gewoon normale dingen doet op dezelfde tablet, mobiel of laptop onder zijn eigen naam gewoon thuis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er staat nergens dat het via een gekraakt account via een gekraakt wifi netwerk werd gedaan. Daarnaast laten apparaten waarmee je communiceert hun eigen identificatie achter. Dat kan aanknopingspunten geven om te achterhalen wie wat gedaan heeft,

Antwoorden (1)

De AIVD, Politie en eventueel nog andere diensten van de Overheid (hierna even als de recherche aangeduid) zijn bevoegd om opsporing te verrichten. Handicap daarbij is dat zij alles volgens de regels moeten doen, terwijl computer- en internetcriminelen (waaronder haatzaaiers, maar ook wie identiteitsfraude pleegt, waarvan dit een voorbeeld is) doen wat ze willen. Nu komen ze daar relatief vaak mee weg. Maar veelal slechts voor een tijdje, want we moeten de geavanceerde opsporingsmethoden, grote databanken en bij de recherche aanwezige intellect en ervaring niet onderschatten. Zo mag de overheid methoden (en zo nodig wapens) gebruiken die het algemene publiek niet mag gebruiken. Die wapens kopen zal voor criminelen vaak geen probleem zijn, maar de methoden die de recherche gebruikt zijn geheim en hun toepassing is voor criminelen vaak niet haalbaar (of zinloos). Bovendien kan de recherche een beroep doen op expertise overal ter wereld en op de gegevens van internetproviders (bye bye privacy, maar soms heeft het echt voordelen). Door voldoende bewijs te verzamelen (als iemand haat zaait, doet die persoon het vaak niet geheel alleen, maar zijn er contacten, betalingen, vergaderingen etc.) kan men dan tenslotte toch een aanhouding verrichten. En soms kan men (door op de computer van een verdacht persoon te speuren) meteen zien, dat iemand anders VIA die computer iets heeft uitgehaald; dit laat namelijk sporen na en zo is de echte dader soms te achterhalen.
Soms zit de recherche ernaast, maar dat zal dan vaak al snel blijken. helaas, soms niet: er zijn niet alleen gerechtelijke dwalingen maar ook dwalingen bij de opsporing (o.m. door tunnelvisie of druk om iemand te arresteren). Inderdaad is het voorgekomen dat mensen onterecht zijn veroordeeld. Wat ontzettend beroerd en nauwelijks goed te maken is. Maar daar staat tegenover dat veel fraude, haatzaaierij en pogingen tot aanslagen wel in de kiem zijn gesmoord. Dit soort misdaad komt (ondanks de opsporing en bestrijding) veel voor, kun je nagaan hoeveel er zou gebeuren wanneer overheden er niets tegen zouden doen...