Bij welke snelheid begint een flitser te flitsen? (Zie toelichting)

Is dat bij het overschrijden van de maximum snelheid, of zit bij het al dan niet flitsen de meetcorrectie al ingebouwd?
Dus stel je rijdt 53 km/uur, gaat de flitser dan af (waarna na meetcorrectie geen boete verstuurd wordt) of niet?

M.a.w: als er daadwerkelijk een flits was, ben je dan zeker van een boete?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.9K

Het beste antwoord

Vanaf 4 km/u overschrijding is er een sanctie gesteld op te hard rijden.
De wettelijke meetcorrectie is 3 km/u onder 100 km/u en daarboven 3%.

Om die reden zijn flitspalen en mobiele flitsers ingesteld op die marge. Een normale flitspaal flitst dus pas bij 57 km/u, 87 km/u of bijvoorbeeld 108 km/u enzovoort.
Na aftrek van alle correcties komt er dus een acceptgiro voor overschrijding met 4 km/u. Lager (bv 1 of 3 km/u) kan niet in Nederland, en zijn alleen leuke verjaardagsverhalen.

Overigens zijn er steeds minder palen waarbij je nog een flitst ziet omdat men tegenwoordig steeds meer met infrarood flits werkt. En die zie je niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als de maximale snelheid is overscheiden en ha je krijgt een boete, een jennis van mij heeft ooit door een flitser een boete voor 3 km te hard gekregen.

Toegevoegd na 59 seconden:
Ha moet ja zijn en jennis kennis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan niet. Het is minimaal 4 km/u te hard. Daaronder is geen sanctie. Zie mijn uitleg.
Als de maximum snelheid van de weg 50km is en jij rijdt 53km dan kun je een boete opkrijgen en ja als er daadwerkelijk een flits was dan krijg je zeker een boete