Hoe schrijf je een goed tv-recensie?

ik moet de programma : EO - ik ben een rechtlijnige moslim kijken en daarbij een tv-recensie schrijven. Maar ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken (ik moet namelijk een goed cijfer hier voor halen) iemand enige ideeën?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je zelf een rechtlijnige moslim of heeft de EO een programma dat 'ik ben een rechtlijnige moslim' heet?

Antwoorden (2)

Geef je mening goed weer en onderbouw deze met argumenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga eerst zonder vooroordelen het programma bekijken. Maak gerust aantekeningen tijdens het kijken. Schrijf dan zonder teveel nadenken voor jezelf op wat er gebeurde in het programma, wat jou opviel, wat je van de dialogen vond, waren er meningen die opvielen en zoek de rode draad . Luister ook naar het geluid en let op hoe de camera filmt, veel bewegend of juist rustig, veel close ups? Welke muziek wordt er gebruikt of juist geen muziek. Word er gebruik gemaakt van een vertelstem, zijn er alleen maar interviews of filmen ze bij mensen thuis en het dagelijks leven? Let maar even niet op de logica of opbouw van jouw schrijven. Daarna kan je wat je opschreef ordenen. Maak gebruik van vraagwoorden zoals Wie (bijv. wie werd geinterviewd, wie was de programmamaker) Waarom (waarom dit programma, waarom bij de EO, waarom kwam die ene persoon zoveel aan het woord) hoe, hoelang,wat. Daarna komt jouw eindoordeel. Geef je mening en vertel warom je vindt dat dit programma interessant, saai of spraakmakend is.
Niet één programma is alleen maar slecht of goed dus probeer zowel negatieve als positieve punten te ontdekken. Let er op dat je subjectief je smaak uit. Dus niet:"volgens mij heeft die vrouw niks te vertellen en is de man de baas" maar: "de man wil niet dat zijn vrouw alleen het huis verlaat en daar gaat zij niet tegenin"Dus alleen wat aantoonbaar is benoem je.
Lat als je recensie klaar is deze lezen aan wat mensen en vraag of het duidelijk is, of er iets ontbreekt of er taalfouten in zitten. Succes!