Waar slacht de halal slager zijn beesten, in een slachthuis of achter in de slagerij? En waarom is dit toegestaan in Nederland.

Zijn er geen strenge regels voor de manier waarop dieren geslacht moeten worden ? Onze regering kennende hebben ze hier vast wel richtlijnen voor. Kan me dan ook niet voorstellen dat het onverdoofd slachten van dieren toegestaan is in Nederland.

VRAAG LOS ZIJN VAN WELKE RELIGIEUZE ASPECTEN DAN OOK!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, 'los van welke religieuze aspecten dan ook' gaat bij deze vraag niet lukken. Dit is namelijk een situatie waarbij, vanwege religie, wordt afgeweken van de regels die voor de rest van de slachterijen gelden. De schuld hiervoor ligt wat mij betreft niet bij islamieten die willen slachten volgens religieuze regels, maar bij de politiek die twee sets regels laat bestaan. Vrijheid van religie is een groot goed, maar dat wil niet zeggen dat alles wat in religieuze regels staat ook wenselijk is. Regels voor slachterijen bestaan omdat 'we' (zelf ben ik vegetariër, vandaar de aanhalingstekens) het met zijn allen wenselijk vinden om op een bepaalde manier met slachtvee om te gaan, bijvoorbeeld door verdoofd te slachten. Dat een bepaald geloof regels heeft om onverdoofd te slachten, betekent niet dat in Nederland onverdoofd slachten ineens toch wel wenselijk is. Zouden we het ineens niet erg moeten vinden omdat een bepaalde consument denkt dat van zijn opperwezen onverdoofd slachten moet? Dan kunnen we wel bezig blijven!

Het beste antwoord

Er zijn 65 legale halalslachterijen in Nederland. Deze slachterijen hebben ontheffing aan moeten vragen om onverdoofd te mogen slachten.
In de halalslachterijen let HIC (Halal International Controle U.A.). of er geslacht wordt conform een opgesteld Halal-kwaliteitshandboek. Dit handboek is door HIC gecontroleerd en goedgekeurd.
De VWA (Voedsel Warenwet Autoriteit) houdt toezicht op het slachten, maar let alleen op de voedselveiligheid.

Voor aanvullende informatie: zie artikel Volkskrant (tweede link)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De PVDD is hier druk voor aan het aktie-voeren, dat dit beter geregeld gaat worden, omdat er duizenden dieren ( m.n. kippen, koeien en kalveren) onverdoofd de keel wordt doorgesneden, en het dus lang duurt voor deze dieren het bewustzijn verliezen. Bovendien geeft het naast veel stress, ook situaties waar op ondeskundige wijze geslacht wordt, omdat er geen toezicht wordt gehouden en er (nog) geen richtlijnen voor zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad +1
Die strenge regels zijn er wel, maar door de Nederlandse politiek wordt vrijheid van religie soms uitgelegd alsof godsdienstigen boven de wet moeten staan.

Verandering daarin worden vaak tegengehouden door de (samen helaas nog steeds grote) christelijke partijen. De reden daarvoor is niet heel moeilijk te bedenken: ze zijn bang dat als de vrijheden van (in dit geval) islamieten worden aangetast, typisch christelijke vrijheden ook niet veilig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grotere dieren zoals geiten, schapen, runderen en varkens (maar die zijn niet halal) mogen alleen in een slachthuis geslacht worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar haalt de Arabische slager dan zijn runderen vandaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit de bio-industrie.
De 'halalslachter' slacht zijn beesten in het slachthuis.

(Het komt overigens regelmatig voor dat er voor het offerfeest een schaap 8 hoog het balkon wordt opgesleept en aldaar de keel wordt doorgesneden, maar dit terzijde!!)

Waarom zou een land dat zelf gruwelijk dierenleed tolereert (kistkalveren, bioindustrie, legbaterijen, nertsfokkerijen etc etc) zich druk maken om een dier dat onverdoofd de keel wordt doorgesneden?
Dat zou pas hypocriet zijn!

Liever een halalkip die tijdens zijn leven heeft mogen scharrelen en waarvan de laatste minuten kloten zijn, dan een fabriekskip die een gruwelijk leven heeft gehad maar wel netjes verdoofd om zeep is geholpen!

Helaas hebben 'halal' dieren meestal dubbele pech: EN een gruwelijk bestaan, EN onverdoofd de keel doorgesneden...
Tja, da's nou eenmaal de manier waarop wij in Nederland (en in het grootste deel van de wereld) met onze dieren omgaan...
Ik zal er nooit aan wennen, ik zal er ook nooit aan meedoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zag net op de site van Wakker Dier, dat er nu ook een lEKO-HALAL - label bestaat, waarbij de dieren dus tenminste niet óók nog uit de bio-industrie komen.
Al zie ik het helaas niet gebeuren dat het in de grote steden bij de slager-op-de-hoek erg zal aanslaan - in elk geval in die plaatsen waar zo triomfantelijk gepronkt wordt met volle schappen halal-ellende, kan je nú dan tenminste BIO/EKO-HALAL halen...
Ja, ik schreeuw dit expres.......