Hoe kan een jager bepalen of een kat in het veld verwilderd is, of een zwerfkat, of een huiskat?

gezien steeds vaker de vrije jacht op "verwilderde katten"wordt toegestaan?
voor zwerfkatten heeft de gemeente een opvangplicht voor 14 dagen.

Rieneke1
12 jaar geleden
1.1K
Rieneke1
12 jaar geleden
ik wil de mensen aan het denken zetten met deze vraag denkerin.
op 50 mtr kan ik wel schieten, maar niet het gedrag van de kat naar mensen toe inschatten.

Het beste antwoord

Dat kan een jager niet gelijk bepalen.
Tenzij de jager elke zijn zelfde werkgebied heeft,en dit ook dagelijks bezoekt.

Hij zal dan weten welk dier hij voor het eerst ziet,en welke er al langer aanwezig zijn.
Een huiskat zal hij als deze pas is weggelopen van huis herkennen aan zijn vacht.
Deze zal er misschien wat verzorgder uitzien dan een kat die in het wild leeft.

Maar op afstand,is het zo niet te zien.
Misschien alleen door iemand die zich er voor interesseert.
Maar of de jager dat is.
Dat betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een huiskat heeft in de meeste gevallen een halsbandje om!

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de distinctie tussen de 2 andere soorten weet ik het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dat zie je lang niet altijd van een afstand, dat is afhankelijk van de kleur van de kat en het bandje.
verder worden katten vaker gechipt, en worden bandjes achterwege gelaten omdat ze gevaar kunnen opleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn tamme huiskat heeft helemaal geen bandje, stel je voor dat hij blijft haken achter iets...
Een kat hoort niet in het veld, natuurlijk doe je er niets aan, maar het is een roofdier wat daar niet hoort. Dus ik denk niet dat een jager eerst gaat bepalen wat hij wel of niet kan gaan schieten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het mag dus niet, maar blijkbaar is het niet te voorkomen dat er 'onschuldige' dieren worden geschoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
maar dat is wettelijk bepaald: verwilderde katten wel afschieten, zwerfkatten niet.
ik vrees ook dat de jagers niet eerst gaan bepalen hoe of wat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, ik had het al toegevoegd.
De jager gaat eerst de kat heel voorzichtig benaderen, met uitgestoken hand.
Ondertussen "heeeeee, poes, poes, poes, poooeeess" fluisterend. Als de kat de toenadering accepteert en met de staart omhoog op de jager afkomt, en vervolgens al spinnend kopjes geeft, nou dan is het een huiskat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is ook vaak niet het geval want er zijn zat huiskatten die niets van vreemden moeten hebben en snel wegrennen.
De meeste jagers schieten om het schieten en het maakt ze niets uit wat ze doden. Het gaat de meesten puur om de kick van het doden.