Krijg ik een VOG voor taxichauffeur als ik een keer ben aangehouden door de politie?

1,5 jaar terug ben ik door de politie aangehouden voor verstoring van de openbare orde. Ook heb ik een half jaar geleden mijn rijbewijs voor 2 maanden in moeten leveren omdat ik te hard reed. Ik heb ook al meerdere snelheidsbekeuringen gehad. De laatste was van een jaar terug.

7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rutge, was dat het enige maar geweest: aangehouden wegens verstoren van de openbare orde. Wat dubbel zwaar telt voor uw aanvraag zijn de meerdere snelheidsovertredingen en de overtreding waarvoor u het rijbewijs twee maanden hebt moeten inleveren. Als dat op grond was van art 5 WvW houdt dat in dat men uw gedrag als gevaar op de weg beschouwd. Een bestuurder moet het rijbewijs voor twee maanden inleveren als hij de snelheidslimiet met meer dan 50km/u heeft overtreden.
Sorry Rutge, u rijdt niet te snel waar dat verboden is, u vliegt te laag waar dat niet mag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het op grond was van art 5 WvW is gebeurd, dan houdt dat in dat men uw gedrag als gevaar op de weg beschouwt. Een bestuurder moet het rijbewijs voor twee maanden inleveren als hij de snelheidslimiet met meer dan 50km/u heeft overschreden.

Antwoorden (1)

Als er sprake is geweest van strafbare gedragingen, wordt bekeken in hoeverre deze gedragingen van belang zijn voor de functie die u wilt uitoefenen.
Volgens de wet wordt een verklaring omtrent gedrag geweigerd als:
‘...in de justitiële documentatie met betrekking tot de aanvrager een strafbaar feit is vermeld, dat, indien herhaald, gelet op het risico voor de samenleving en de overige omstandigheden van het geval aan een behoorlijke uitoefening van de taak of de bezigheden, waarvoor de verklaring omtrent het gedrag wordt gevraagd, in de weg zal staan.'
Het is zeer waarschijnlijk dat aan u geen VOG zal worden verleend. Eén van de risico’s is dat de veiligheid van de passagiers en medeweggebruikers in gevaar wordt gebracht.
Dit risico kan veroorzaakt worden door overschrijding van de maximumsnelheid, gevaarlijk rijgedrag en/of agressief gedrag. Voor de taxibranche is een terugkijktermijn van vijf jaar.