Als een vrouw trouwt en daarbij de naam van haar man aanneemt, mag ze dan onmiddelijk daarna met haar paspoort op meisjesnaam op (huwelijks)reis ?

Ze heeft immers een andere naam en ze moet officieel een nieuw paspoort aanvragen.

Indien ze nog nog onder haar meisjesnaam mag reizen, hoe lang mag dat dan nog ?

Toegevoegd na 11 uur:
Overigens.... de 'wetenschap' dat een nieuw paspoort nodig zou zijn is afkomstig van nummer100 op deze site :
http://www.zankyou.nl/p/ultieme-zankyou-checklist-101-tips-voor-het-plannen-van-je-huwelijk

Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vind het antwoord van bami prima . Maar waarom mijn eerdere antwoord is verwijderd snap ik niet . En de opmerking van Ron zelfs ongepast . Want de vraag is niet een Naams verandering . Maar het aan nemen van een familie naam na het huwelijk . Dat is een keuze die je mag bijschrijven in het paspoort . Dus totaal geen directe noodzaak . Je blijft de zelfde persoon met de zelfde naam en je kiest er voor daarbij de familie naam te gebruiken .
tinus1969
7 jaar geleden
@Bamibal heeft het goede antwoord al gegeven, maar ik wil nog een keer benadrukken dat de vraag van @Ozewiezewozewiezewallakristallix
gebaseerd is op een bekend misverstand. In Nederland verandert door trouwen je naam NIET. Je krijgt alleen het recht om de naam van je echtgenoot te gebruiken. Dat is fundamenteel wat anders.
Dit is overigens vziw anders in oa. de VS, waar je door te trouwen ook echt van naam kunt veranderen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als men getrouwd is (of geweest) of een geregistreerd partnerschap heeft (of gehad), kan men de geslachtsnaam (geboortenaam) van de echtgenoot/geregistreerd partner gebruiken.
Dit heet naamgebruik en de keuze dient men aan de betreffende Gemeente schriftelijk te melden waarna zij dit in de Basis Registratie Personen dienen op te nemen.
Er zijn vier mogelijkheden waaruit men kan kiezen:
1. alleen met de eigen naam (= geboortenaam): (mevrouw J. van Asterix)
2. alleen met de naam van de echtgenoot: (mevrouw J. van Ozewieze enz)
3. met de naam van de echtgenoot gevolgd door de eigen geboortenaam:
(mevrouw J. van Ozewieze enz-van Asterix)
4. Met de eigen geboortenaam, gevolgd door de naam van de echtgenoot:
(mevrouw J. van Asterix-van Ozewieze enz.)
Voor alle duidelijkheid: de eigen geboortenaam die in de BRP is opgenomen, verandert niet. Er wordt alleen in vermeld hoe u door alle Overheidsinstanties wenst te worden aangeschreven.
Op officiële documenten zoals paspoort, Nederlandse identiteitskaart of rijbewijs staat altijd de geboortenaam als eerste vermeld.
Als Joan van Asterix kiest voor de combinatie
J. van Ozewieze enz-van Asterix dan kan zij dit in haar paspoort op laten nemen.
In het paspoort wordt het vermeld als:
Joan
van Asterix
e/v van Ozewieze enz.
Aangezien dit niet in het oude paspoort kan worden gewijzigd, dient de vers getrouwde
Joan van Asterix een nieuw paspoort aan te vragen.
De keuze e/v van Ozewieze enz. kan zij in alle officiële documenten op laten nemen, de documenten dienen nieuw te worden aangevraagd, aangezien in de documenten zelf niets gewijzigd mag worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze keuze geldt zowel voor de vrouw, alsook voor de man.
Youp van Ozewieze enz - van Asterix
Op officiële stukken:
Youp
van Ozewieze enz
e/v van Asterix
Dat kan wel eens nuttig zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als u in het BRP hebt op laten nemen hoe u door de Overheid wenst te worden aangeschreven, dan dient de Overheid zich hieraan te houden!
tinus1969
7 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix
Die checklist is ook maar een checklist; er staat bovendien niet dat een nieuw paspoort verplicht is.

Het beste antwoord

In officiële documenten staat altijd uw officiële achternaam. Bijvoorbeeld in uw paspoort, rijbewijs, trouwboekje of op uittreksels van de gemeente. Wel kunt u kiezen voor de vermelding e/v met daarachter de achternaam van uw partner. E/v staat voor 'echtgenoot/echtgenote van'.

Met andere woorden, je paspoort met je geboortenaam blijft gewoon geldig als je gaat trouwen. Je officiële naam verandert namelijk niet.
bamibal
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ja precies, je krijgt geen andere naam, ja mag er alleen in een bepaalde volgorde een naam aan plakken. (Met als gevolg: administratiekosten voor nieuwe documenten).