Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een wajong mijn vriend wil van zzp naar BV met koophuis. wat komt er bij kijken als we gaan samenwonen?

vooral op de belasting situatie van hem en de financiele gevolgen hiervan

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
767

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een belastingtechnisch antwoord is op uw vraag wel aan te geven:
U behoudt uw uitkering. Uw vriend heeft zijn eigen inkomen. Het samenwonen is wat betreft de te betalen belasting inkomen vriend niet van invloed.

De regeling zorgtoeslag is miv 2013 gewijzigd. U heeft geen gezamenlijke koopwoning, er is geen samenlevingscontract, ik lees niet van kinderen. T/m 2012 was u als samenwoners verplicht zorgtoeslagpartners van elkaar, mits langer dan een half jaar in een kalenderjaar samenwonend. Dat is in 2013 niet meer zo. U behoudt dus uw eigen zorgtoeslag. Als uw vriend recht heeft op zorgtoeslag heeft hij ook zijn eigen zorgtoeslag.

Verder betaalt uw vriend iets meer aan gemeentelijke belastingen, maar dat is niet noemenswaard. Zo te zien dus weinig tot geen consequenties op belasting / toeslagengebied.
(Lees meer...)
fisbel
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding