Als iemand zegt 'dit is mijn broertje' of 'dit is mijn zusje', wil dat dan automatisch zeggen dat die broer of zus jonger is dan hem/haar?

oftewel wanneer gebruik je de termen broertje of zusje en wanneer broer of zus.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

De term broertje/zusje duidt normaal inderdaad op iemand die jonger is en broer/zus op een ouder persoon.

Toch kan je er niet helemaal één rechte lijn in trekken, want zo word ik (als oudere broer) ook wel broertje genoemd en worden jongere broertjes/zusjes ook wel eens broer/zus genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee dat hoeft niet perse.
Ik zeg ook wel eens dat is mijn broer terwijl hij jonger is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat er 'regels' voor zijn. Ik noem mijn oudere zusje 'zusje' en mijn broers (jonger dan ik) noemen mij hun zusje. Ik noem mijn broers soms 'broertjes' en soms 'broers'; de jongste van de twee noem ik vaker 'broertje' dan de oudste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat wil het niet. Buiten datzusje of broertje kanduiden op een leeftijdsverschil, ken het ook gebruikt worden als een liefhebbende vorm, of op de grootte van de persoon terugslaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Broertje of zusje is een verkleinwoord, omdat er achter het woord "je" is toegevoegd. Daarom wekt dit de suggestie dat het broertje of zusje kleiner/jonger is. Dus het wil het niet automatisch zeggen, maar het wekt wel de suggestie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, volgens mij niet. Maar je gebruikt sneller zusje als je zus kleiner is. en zus als ze groter is. Volgens mij is hier geen vaste regel op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het kan ook liefkozend zijn of bijvoorbeeld als de jongste groter is. Ik heb zelf een jongere broer maar die is groter dan ik dus ik zeg gewoon broer en hij noemt mij zusje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang iedereen jonger is dan pakweg 15 jaar zou ik zeggen: JA

Mijn kinderen zijn daar heel strikt in, zeg ik tegen de oudste: ga je broer eens roepen, zal hij altijd zeggen: broerTJE mama!!!

Bij volwassen geldt dat niet meer, dan is broer of zus of broertje of zusje een soort tweede naam voor iemand geworden en DAAROM wordt iemand dan zo genoemd, niet omdat hij/zij perse ouder/jonger en/of groter/kleiner is