In het algemeen is een wet als volgt opgebouwd:

Algemene bepalingen; dus wat is de definitie van bv een vuurwapen (wet wapens en munitie)
Strafbaarheidsstelling; wat is strafbaar en wannneer?
Bevoegdheden; welke instanties/ambtenaren zijn bevoegd? Wanneer mag bv een auto doorzocht worden etc.
Sancties; welke staf staat op overtreden van de strafbaarheidsstelling.

Dat is de algemene opbouw van een bijzondere wet. Het Wetboek van Strafrecht zit net weer iets anders in elkaar.