Maanilusie, zie uitleg

Wanneer de maan laag aan de horizon schijnt, wordt deze groter waargenomen dan fysisch kan verwacht worden op grond van meting. Wil dat nu zeggen dat de maanillusie bedrog is en niet bestaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je zegt het al, het is een illusie, het lijkt groter, maar dat is het niet... Dat komt omdat we zaken in de hoogte niet goed kunnen inschatten, ook omlaag kijken is raar... Ik heb op gevels van flats gewerkt en je blik naar beneden is ook anders dan horizontaal... Alles lijkt kleiner als je omlaag kijkt en alles lijkt groter als je omhoog kijkt... Maar zoals je al zei, het is een illusie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt! Ken je b.v. die ganzen die als ufo's geinterpreteerd worden, omdat je hersenen willen geloven dat ze heel ver weg zijn, omdat je naar de sterren kijkt? Zelfde verhaal.

Andere antwoorden (4)

Op het moment dat de maan laag aan de horizon staat en je ziet deze samen met b.v. bomen of huizen halen je hersenen een grapje met je uit waardoor het lijkt dat de maan verhoudingsgewijs heel groot lijkt. Om dit te testen moet je maar een langs een liniaal naar de maan kijken. Als je later als de maan hoog staat weer naar de maan kijkt en de liniaal het zelfde hout zul je zien ondanks dat hij nu kleiner lijkt dat de maan nog steeds even groot is.

Toegevoegd na 46 seconden:
hout is natuurlijk houd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De maanillusie bestaat. Het is een mooi stukje gezichtsbedrog.
Zoals mooi te zien in deze foto http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap031011.html verandert de diameter van de maan niet, maar nemen we 'm laag boven de horizon of hoog in de atmosfeer wel anders waar. Heeft puur te maken met de bekabeling in onze hersenen. Als je er meer van wilt weten; hieronder wat leesvoer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dit is volgens mij ook het enige echte goede antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgaand op http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Maan/001.html is die lenswerking van de atmosfeer die in verschillende antwoorden terugkomt er ook, maar werkt die juist andersom dan je zou verwachten.
Het heeft inderdaad te maken met de breking dwz de hoek waaronder we de weerkaatste stralen van de maan zien. De atmosfeer werkt als een soort vergrootglas bij lage hoogten. Zo kan het ook gebeuren dat je de maan (of de zon) nog ziet als die in feite al onder is en dan net daarvoor plat lijkt te worden alof ie smelt op de schijnbare horizon. Een luchtspiegeling dus.
Er zijn plaatsen op aarde waar je je ogen bij bepaalde weersomstandigheden niet gelooft. Zo heb ik eens iets gezien dat feitelijk honderden kilometers ver weg was en het was vele malen groter dan in werkelijkheid. En iets dat zeg op een paar honderd meter van me af was was optisch bizar vele malen kleiner dan feitelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe schuiner het licht van de maan en zon door de dampkring gaat hoe meer de dampkring deze zullen vergroten.
De dampkring werkt dus als een vergrootglas, ook kan de maan er rood uit zien als hij net boven de horizon is, net zo als bij de zon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat de kleur betreft heb je helemaal gelijk, hoe langer de weg door de dampkring hoe roder de maan of zon. Voor beide geldt het zelfde. Wat betreft "de grote" dat klopt niet. Zag dat Krizzz bij zijn uitleg een mooie NASA link had staan die het duidelijk uitlegt. Ook het proefje bij mijn antwoord zal direct aantonen dat het niet kan komen door de dampkring.