Waarom is de eerste dag op onze kalender zondag, de rustdag?

We leven in een voornamelijk christelijke maatschappij en volgens de bijbel is zondag de rustdag. Moet volgens mij dus aan het eind van de werkweek komen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Daar wordt dus overal anders over gedacht,

In de joods-christelijke wereld wordt de maandag als de eerste of als de tweede dag van de week gezien. Voor beide bestaan goede argumenten. De status van de zondag als rustdag (de Dag des Heren) was oorspronkelijk die van de zaterdag. Wie van de oorspronkelijke stand van zaken uitgaat, zal de zondag de eerste dag vinden, en daarmee de maandag de tweede. Agenda's vermelden de maandag doorgaans als eerste dag, vooral ook om het weekeinde samen te kunnen vatten aan het einde. Ook volgens ISO 8601 is maandag de eerste dag van de week.

De Europese talen zijn het over de nummering van de maandag evenmin eens: van de talen die de maandag niet naar de maan noemen, maar aan zijn plaats in de week, beschouwt het Portugees de maandag als de tweede dag (segunda-feira), net als het Grieks, Δευτέρα, maar het Hongaars (hétfö = lett. weekhoofd) en het Estisch (esmaspäev = eerste dag) als de eerste. De Slavische talen noemen de maandag 'de dag na de zondag', maar uit hun namen voor de dinsdag (tweede dag), blijkt dat ook de sprekers van deze talen de maandag als de eerste dag beschouwen. In het IJslands zijn de zondag naar de zon en de maandag naar de maan genoemd, maar heten dinsdag 'derde dag' en donderdag 'vijfde dag'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Nog eentje Litouws, maandag=pirmadienis (eerste dag). Op een winkeldeur staat er open op 1,2,3,4,5,6 en dan de 7 in het rood (zondag dicht) bijvoorbeeld.

Andere antwoorden (4)

Vroeger was een werkweek 6 dagen, ma. t/m zat. De zondag was dan de rustdag na de laatste werkdag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op verschillende plaatsen in het Nieuwe Testament is er sprake van de eerste dag van de week. Wat was de betekenis van deze dag voor de oorspronkelijke gelovigen?
Welke dag is de eerste dag van de week? De eerste dag van de week is de dag na de sabbat (zie Matteüs 28:1). Aangezien de sabbat is wat wij zaterdag noemen, is zondag de eerste dag van de week.
Soms wordt beweerd dat de eerste dag van de week de christelijke sabbat is. Deze is echter geen juiste stelling. In de Schrift wordt er helemaal geen verband gelegd tussen de sabbat en de eerste dag van de week. Deze zijn twee afzonderlijke dagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan zou zondag dus een werkdag moeten zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zondag is de eerste dag, en zondag is geen werkdag.
Als we ons netjes aan de richtlijnen, zoals die zijn vastgelegd in de norm NEN 2772, houden begint de week in Nederland gewoon op een maandag.

Dus de zondag valt aan het einde van de week.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb ik het op school verkeerd geleerd en gaan heel veel kalenders nog in de fout!
Het is inderdaad een feit dat veel agenda's met de maandag beginnen (terecht vind ik).
Kalenders genoeg die met de maandag beginnen. Zie hier onder, de eerste die ik tegenkwam.

ttp://www.kalender-365.nl/kalender-2012.html