laat rechtbijstandsverzekering het tot een proces komen?...ook als het kansloos is?

Mijn buurman heeft de rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld omdat hij meent dat een stuk grond dat hij van mij in gebruik heeft van hem is. Ik heb een kadastrale kaart met de kadastrale grenzen, een koopakte etc. Hij heeft dit pas 5 jaar in gebruik dus het is niet verjaard. Zal een rechtsbijstandsverzekering het tot een rechtszaak laten aankomen ook als het kansloos is? Ik heb zelf geen rechtsbijstandsverzekering dus ik maak me toch wel zorgen want ik weet ook wel dat gelijk hebben niet automatisch betekent dat je ook gelijk krijgt. En als het tot een rechtszaak komt ben ik dan genoodzaakt/verplicht om een advocaat in de arm te nemen?
Maar goed... uiteindelijk ben ik benieuwd of mijn buurman zijn rechtsbijstandverzekering, ook al is het kansloos, kan dwingen om op een proces aan te sturen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (1)

Nee, een rechtsbijstandverzekering zal hun best doen een proces te voorkomen. Al is het alleen maar om hun eigen inspanningen en kosten te beperken.
Ze zullen eerst met jou contact opnemen vanwege de claim die hun client heeft gelegd. Dan heb jij de gelegenheid weerwoord te geven en ze al je bewijzen te overhandigen. Zodra ze inzien dat jij in je recht staat, zullen ze hun client daarover adviseren en aangeven geen mogelijkheden te zien verdere stappen te ondernemen.
Dus als je inderdaad alle bewijzen (kadaster, aankoopacte, etc) bij de hand hebt, komt er geen proces en heb je geen advocaat nodig.
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
Beter wordt het antwoord niet. (Virtuele) +, gebruik nog de app
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Inderdaad, een bijzonder goed antwoord.