Kan je werkgever je verplichten bij een alarmmelding op "de zaak" midden in de nacht alleen te gaan kijken wat er loos is?

Vannacht om 1:39 uur ben ik dus uit mijn bed gebeld door de beveiliging met de mededeling dat er een inbraakalarm was. Sinds mijn baas op vakantie is, was ik dus de tweede op het lijstje en werd geacht een kijkje te gaan nemen om het alarm uit te schakelen. Alhoewel ik het tijdstip en de situatie niet helemaal geschikt vond (ben alleen gereden), ben ik toch gaan kijken. Gelukkig niets aan de hand en vals alarm, maar ben ik eigenlijk verplicht te gaan kijken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4.2K

Het beste antwoord

Zulke dingen zouden contractueel moeten worden vastgelegd om daarover misverstanden te voorkomen.
Juridisch kan men je niet verplichten om te gaan kijken, hooguit kan je baas je alleen 'moreel' verplichten om te gaan kijken, maar dan gaat het nog op basis van vrijwilligheid.

Wat je zou kunnen doen als je het niet vertrouwd, is de plaatselijke politie bellen. Vaak als men het niet al te druk heeft, en jij er binnen een kwartier kan zijn, zullen ze wel samen met je een kijkje gaan nemen.
Dit zowieso wanneer het om een melding gaat waarbij er meerdere melders geactiveerd zijn. Een zogenaamde 'geverifieerde melding'.

Advies om te doen vóórdat het alarm weer afgaat, en je baas terug is van vakantie:
Duidelijk afspreken wie wanneer ter plaatse gaat, en wie wanneer gebeld wordt in geval van een alarmmelding op het werk.

Ook is het handig om dit soort dingen op papier te zetten, want hoe krijg je namelijk de (nachtelijke) uren terug, welke je kwijt was aan de alarmopvolging?
En wat te doen met de aansprakelijkheid? Stel, het gaat wél om een rake inbraak, dus als er echt is ingebroken en de daders jou opwachten?

Tuurlijk is bovenstaande vergezocht, maar je wilt niet weten wat een (juridisch) getouwtrek wordt als er echt iets gebeurd.

Misschien kunnen jullie een abonnement nemen op een particuliere beveiligingsdienst, zodat je nooit meer 's nachts uit bed wordt gebeld wordt om te gaan kijken...

Toegevoegd na 2 minuten:
Check ook deze link:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het lijkt me wel, aangezien jij een tweede baas bent. een "eerste" baas zou zelf ook vaak het alarm uitzetten. ik denk by the way dat het ook mogelijk is om een beveiliger op te roepen zodat jullie samen naar binnen kunnen stappen. just to be save..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normale procedure bij een inbraakalarm is dat de politie wordt ingeschakeld, die dan een kijkje gaat nemen. De sleutelhouder, u in dit geval dus, maar zou ook het beveiligingsbedrijf kunnen zijn, komt vervolgens ook ter plaatse, zodat de politie het pand kan betreden. Als er niks aan de hand blijkt te zijn, kan u vervolgens het alarm resetten.

Lijkt me niet verantwoord voor een burger, om alleen het bedrijfspand te betreden na een inbraakalarm.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tijd dat de politie als eerste door een Alarmcentrale gebeld mag worden, is al lang verleden tijd helaas. In verband met drukte in de politieregio en de toename van de vele loze meldingen, komt de politie alleen ter plaatse bij een geverifieerd alarm óf als er sprake is van een daadwerkelijke inbraak....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet waar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@troetoe; misschien wil je jouw reactie onderbouwen?
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ik bedoelde ook geverifieerde alarmen. De moderne alarmsystemen zijn tegenwoordig immers voorzien van een verificatiemogelijkheid. Te denken valt dan aan
natuurlijk niet
ik zou hem voorstellen om zelf te gan
hij moet zich aanmelden bij een beveilingsbedrijf
ik zag vanmorgen een jonge medewerker van een winkel de zaak opendoen
heel gevaarlijk allemaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt veilig is het niet en zou zelf nooit alleen zijn gegaan. Gelukkig dat er niets aan de hand was, behalve je nachtrust verstoord ;) Het lijkt mij logischer dat de beveiliging dit zelf doet, daarvoor zijn ze toch?