Waarom trekt de strijd voor de radicale Islaam met name heel jonge mensen aan ?

In het nieuws:

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2006282/2014/08/24/Beul-van-journalist-James-Foley-is-geidentificeerd.dhtml
De Britse geheime diensten MI5 en MI6 hebben de beul van de onthoofde journalist James Foley geïdentificeerd (...) Volgens de Britse media zou het gaan om een 23-jarige rapper uit Londen

http://nos.nl/artikel/689853-frankrijk-pakt-jihadmeisjes-op.html
"Frankrijk heeft twee meisjes van 15 en 17 jaar opgepakt die van plan waren zich aan te sluiten bij jihadisten in het buitenland."

http://algemeen.nieuwsbreak.nl/algemeen-nieuws/vrouw-opgepakt-om-rekruteren-jongeren-voor-syriampeuml/5912181
"Vrouw opgepakt om rekruteren jongeren voor oorlog in Syrië"

http://www.omroepwest.nl/nieuws/20-08-2014/jongen-16-vast-voor-belagen-cameraman-tijdens-demonstratie-schilderswijk-den-haag
Jongen (16) vast voor belagen cameraman tijdens demonstratie in Schilderswijk Den Haag

... en zo zijn er nog wel meer van dit soort berichten. Waarom zijn het relatief zoveel jongeren die aangesproken worden en zelfs tot aktie overgaan ? Of heb ik een vertekend beeld ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou het niet zo kunnen zijn dat jongeren makkelijker te beïnvloeden zijn ? Dus makkelijker naar de hand te zetten ? En dat het dan zo is dat jongeren makkelijkere slachtoffers zijn ??
Antoni
9 jaar geleden
Ik vermoed dat jongeren de wereld meer dan ouderen zwart-wit zien, dat zij anderen eerder zien als goed of kwaad, vrienden of vijanden (en niets daartussen). Ouderen zien de wereld en anderen eerder genuanceerder.
Ritsuka
9 jaar geleden
jonger zijn beinvloedbaarder, en zeker als puber is het gedeelte van je hersenen om rationele beslissingen te maken nog niet goed ontwikkeld.
Daarom ondernemen pubers vaak ook spontane acties waar ze later spijt van krijgen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In dat terrorisme zit ook een element van branie en avontuur. Dat maakt het makkelijker om de in onderstaande antwoorden genoemde factoren tot uiting te laten komen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Gesp
Dat zou bij jongens zeker een element kunnen zijn. Maar mij valt op dat ook meisjes die kant op trekken. Die zijn over het algemeen toch niet zo vatbaar voor "branie en avontuur". Zeker als kwetsbaar meisje van 15 of 17 in die omgeving vol geweld. Wat bezielt hen ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Puberbreinen... Meiden hebben net zo goed de zucht naar avontuur en ontsnapping. Het gevoel van 'kwetsbaar poppetje' geldt voor een minderheid.

Het beste antwoord

Jongeren hebben nog geen kinderen waar ze voor moeten zorgen thuis.

Daarbij gaat het vaak om kinderen van ouders die zelf niet zorgen voor een interessant en reizend leven. Dit door geldgebrek, gebrek aan genegenheid tot reizen en uitdaging, gebrek aan algehele coolheid. Hun kinderen zijn wel onderhevig aan alle inpulsen/reclames die jongeren bereiken maar kunnen er via hun ouders weinig mee. Dan komt er een vriend / kennis / verre bekende of andere fascinerende jongen die hen het gevoel geeft dat ze wel wat kunnen en hen een weg naar avontuur wijst.
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Het is waar dat veel jongere moslims uit achterstandswijken komen en met armoe te maken hebben. Maar ook moslims die in de westers maatschappij wel goede vooruitzichten hebben trekken die kant op.
Poet
9 jaar geleden
Boosheid -vaak ook best begrijpelijk- over hetgeen diverse Islamitische volkeren wordt aangedaan, en de berichtgeving daarover via bepaalde "schotelantennezenders" zal ook meespelen.
Het niet hebben van vaste verplichtingen en nog gezond van lijf en leden zijn, kenmerken van de jongere leeftijd, speelt ook mee in het onderscheid met ouderen.

Andere antwoorden (3)

Het alom veel gehoorde uitspraak: traditie en vernieuwing.
Jongeren zijn meestal ingesteld op een openere wereld dan oudere mensen. Omdat deze al een tijd langer op de wereld en van hun fouten geleerd hebben. Ook wordt men rustiger als zij een gezin hebben. Ze willen stabiliteit. Jongeren zien deze risico's nog niet en zijn nog vrij in deze verantwoordelijk heden.
Extreem revolutionair denken is niet islam gerelateerd. Wij hebben ook de jaren 70 gehad in het Westen met terroristen.
9 jaar geleden
jonger zijn beinvloedbaarder, en zeker als puber is het gedeelte van je hersenen om rationele beslissingen te maken nog niet goed ontwikkeld.
Daarom ondernemen pubers vaak ook spontane acties waar ze later spijt van krijgen.
Ze denken niet goed na over de lange termijn gevolgen van wat ze nu doen.
9 jaar geleden
Ik denk omdat jongeren zich moeilijk kunnen verdedigen ze worden meestal geronseld en bedreigt dan ben je zwak als minderjarige je kan je moeilijk verweren plus als volwassenen kan je als een grote geleerde overkomen bij de jongeren terwijl je als volwassenen geen druppel kent van het geloof
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Geronseld door wie? Ze gaan zelfstandig die kant op
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Ritsuka
Je schrijft zelf in je eigen antwoord: "jongeren zijn beinvloedbaarder..." ik neem aan dat dat dezelfde ronselaars zijn als die waar joepdkabouter het over heeft.