Kun je met deelcertificaten door naar het HBO, als je van sommige vakken een HAVO-certificaat hebt, en van andere een VWO-certificaat?

Ik heb het dan over deelcertificaten, die bij elkaar een compleet profiel vormen. Stel, je hebt HAVO-examen afgelegd in de vakken maatschappijleer, geschiedenis en aardrijkskunde. En VWO-examen in Nederlands, Engels, Frans en Duits. Je bent voor alles geslaagd! Je hebt echter geen compleet HAVO-diploma, maar de vakken Nederlands, Engels, Frans en Duits passen wel in het HAVO-profiel Cultuur en Maatschappij. Je hebt deze enkel op VWO-niveau gevolgd i.p.v. HAVO-niveau. Maakt dit dan nog wat uit als je door wil naar het HBO? Mij lijkt van niet: wat maakt het uit dat je ze in een hoger niveau hebt gedaan dan HAVO? Eigenlijk toch juist beter? Je hebt dan half VWO gedaan (talen), en half HAVO (de rest).
Mijn moeder twijfelde echter wél of dit mogelijk zou zijn. Mij lijkt het sterk, maar omdat je geen compleet diploma hebt (verschillende vakken op verschillende niveaus), wist mijn moeder het niet zeker. Met deelcertificaten waarmee je een compleet profiel hebt afgerond, van minimáál HAVO-niveau, kun je, lijkt mij, door naar het HBO.
Of zit ik mis, en heeft mijn moeder gelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Tuurlijk kan dat. Voor hbo heb je minimaal havo nodig en dat heb jij, je hebt zelfs nog gedeeltelijk een vwo diploma!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
True, Klopt helemaal... Jij hebt in principe meer dan je nodig hebt (meer dan Havo).