buurmeisje wordt mishandeld, wat kan ik doen?

Mijn buurmeisje en haar jonge broertje worden nu zeker 2 jaar lang geestelijk mishandeld. Zeker 3 keer per week horen wij aan hoe het buurmeisje van 7 jaar zwaar wordt uitgescholden en bedreigd door haar eigen moeder. De kinderen worden regelmatig vernederd, vervolgens uitgescholden en deze kinderen belanden dan de rest van de dag op hun kamer.
Terwijl wij in de tuin zitten, kunnen we van het geheel mee "genieten" en alles kunnen wij dus volgen. Tot in details is het nu wel duidelijk wat naast ons huis gebeurd. Haar man is bang en durft niets te ondernemen. Deze buurman groet ons soms, maar durft verder geen gesprek aan en gaat krom gebogen onder de druk van onze buurvrouw.

Al vrij snel hadden wij melding gedaan. Er komt een hulpverlener en wat gebeurd er???? Een keurige buurvrouwmoeder die haar kinderen netjes behandeld en toe spreekt. De hulpverleners aardig toespreekt en er dus niets aan de hand lijkt te zijn. Na een aantal bezoeken verdwijnen deze hulpverleners....

Regelmatig hebben wij de politie moeten bellen ivm zwaar geschreeuw midden in de nacht. Politie komt en gaat...

Tot nu toe is er niets gebeurd en moeder wimpelt hulpverlener of politie steeds af. Even hebben wij het opgegeven en gehoopt dat het wel over zou gaan; NOT. Dit gaat gewoon door... Wat kun je dan nog doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De kinderbescherming bellen en aangeven dat zij hulpverleners dus af wimpelt! Open kaart spelen naar hun toe lijkt me de beste oplossing! Dan kunnen hun ook meer actie ondernemen.

Daarnaast komt de politie bij geluidsoverlast wel kijken, op het moment dat de politie niks van de overlast hoort als ze ter plekke zijn gaan ze inderdaad weer weg.

Zijn er misschien andere buren die dit ook ervaren en mee maken? Dan zou je kunnen bespreken dat hun ook melding doen bij de kinderbescherming. Hoe meer meldingen hoe sneller het wordt aangepakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je voor je reactie. Idd duidelijker aangeven bij de instantie zal ik morgen nog eens doen. Hoewel ik dat al eens heb gedaan, aantal keren zelfs. Meerdere buren hebben ook al melding gedaan maar zijn er inmiddels klaar mee. Wat ik niet helemaal begrijp...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jullie staan dus gewoon machteloos! Echt heel moeilijk!
Zelf aan bellen en het gesprek aan gaan al is geprobeerd?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Probee eens om de sscheldpartijen op te nemen. Als dit in jullie huis hoorbaar is mag je dar gewoon doen en is het mogelijk nog bruikbaar als bewijs ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit wilde ik ook al opschrijven HeerVoldemort,ik heb dit hier ook eens gedaan met mijn lastige buurman en het aan de politie laten horen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onbegrijpelijk, dat wanneer er meerdere mensen getuigen zijn, dat de politie en kinderbescherming dan nog helemaal niets kan doen en het zelf blijkbaar moet constateren!
Weet de school er al van? Vaak hebben die ook een maatschappelijk werker die af en toe komt posten, en die zou eens een gesprek met het kind kunnen hebben...
Gymleraar zou misschien eens kunnen letten op blauwe plekken...
Moet je natuurlijk el weten waar ze naar school gaat, en een verantwoordelijke school treffen.

Andere antwoorden (3)

Misschien heb je het al gedaan maar je meldt alleen dat je gemeld hebt, niet waar. Vandaar onderstaande link, meldpunt kindermishandeling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Samuel,

Ten eerste leef ik met je mee omdat het vaak een akelig gevoel is om alleen maar toe te kijken en het gevoel hebben om niets te doen.

Ten tweede wil ik ook verklaren waarom hulpverleners vaak voor het oog van derde alleen maar komen en gaan. Politiemedewerkers in het bijzonder moeten een strafbaar feit of "situatie die verdacht is" daadwerkelijk constateren. Anders hebben zij geen grond om actie te ondernemen. (doen zij dat wel dan zal dat vaak voor een rechter ongegrond worden verklaard waardoor er weer niets gebeurd). Mijn advies is; blijf bellen! Zo kan de politie ook een dossier opbouwen. Hoe meer zij op papier hebben, hoe beter zij een grond hebben om te acteren. Eventueel kunt u altijd met een wijkagent spreken (www.politie.nl en dan zoeken op wijkagent in uw buurt).

Het feit dat de moeder in uw ogen mishandeld kan vele oorzaken hebben. Wellicht doet zij dit uit afgunst, ongenoegen of jaloezie of zelfs machtsmisbruik. Het kan ook zijn dat ze een verslaving heeft of misschien een ziekte. Ik kan niet uit uw antwoord halen dat u dat constateert dus probeer bij hulpverleners ook niets te verzinnen. Dat maakt het vaak erger dan dat het is.

De tip om kinderbescherming te bellen en open kaart te spelen (wat u dus vermoed en hoort) is een goede tip en ik raad u aan daar gebruik van te maken.

Ook kunt u proberen om met geluidsapparatuur zoals uw telefoon op het gebeuren opnemen. Als u dit een aantal maal doet kunt u uw wijkagent of hulpverleners laten horen wat u meemaakt. Zet dit niet op internet of verspreid dit want dan kan dit tegen u gebruikt worden. Zolang u opneemt in uw eigen huis of tuin mag dat. (u heeft namelijk auteursrecht)

Als laatste kan ik inderdaad zeggen dat de rijksoverheid ook een meldpunt heeft voor mishandeling. (reclame het houdt niet op, niet vanzelf) www.huiselijkgeweld.nl/geweld kunt u ook voorzien van tips en zelfs nummers.

Heel veel succes, en zorg in ieder geval dat u niet denkt dat iemand anders het probleem wel oplost. Misschien bent u wel de enige die dit merkt en er iets aan wilt doen.

mvg

Muffin
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor reacties en advies, hier ga ik zeker mee aan de slag. Ik zie weer mogelijkheden en zal vandaag alle mogelijke opties af gaan mbt telefoonnummers en betreffende instanties. Ook zal ik tijdstippen en dagen bij houden wanneer wat gebeurd en blijven bellen. Ik hoop dat het op langer termijn iets zal uit halen.
Verder weet ik niet wat er in deze moeder om gaat of welk ziektebeeld zij mogelijk kan hebben. Speculeren heeft geen zin en een betreffende hulpverlener zou dit moeten diagnostiseren. Lastig lijkt me dat wel, gezien de verandering van moeders gedrag bij het zien van een hulpverlener....
flyingcrow
9 jaar geleden
Heel veel succes! Ik ben blij dat er nog mensen zijn zoals u die niet de andere kant uit kijken!!
Zorg voor bewijs en ga ermee naar de politie!

Mvg