Ben je tevreden met je naam? of zou je willen dat je anders heet?

Soms hoor ik wel eens zeggen: die persoon past echt bij die naam.. gaat dat voor jou gevoel ook op?

Toegevoegd na 25 seconden:
zegt je naam dus iets over je, ik?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik ben Addy, de Addy van vroeger dacht dat het wel heel vrouwelijk was. Als man wil je een mannen naam. Het ego van Addy wil zich bewijzen. Kijk dit soort fenomenen komen heel veel voor. Als ik vroeger patat bakte voor een groep mensen met een verstandelijke beperking dan heette ik al gauw Adje patatje. Jouw naam gegeven door geboorte is een stukje van je indentiteit voor de rest van je leven. Je kunt er van op aan dat vele ouders er wel 10 x over hebben nagedacht om het besluit te nemen. Boeken vol zijn er geschreven, over de betekenis van je naam. Eigenlijk is het prachtig dat je een naam krijgt, het is een klinkende bevestiging van jouw, en wie je bent. Soms wil je het niet horen, uit angst, of vind je het leuk, maar heb je schroom want iedereen weet nu dat jij jou bent. In verschillende culturen worden naam gegeven van uit een spiritueel zien, of wordt je naam verbonden aan natuurlijke gegevens. De indianen namen zoals Grote Wolf, of licht van de maan, spreken voor zich. Christen met uitgebreide doopnamen, met herleidingen van Engelen, dicipelen,etc. Verder draag je waarschijnlijk de naam van mee van je vader of moeder die gekoppeld is aan jouw grootouders, Je naam is jou en iedereen waarmee je in binding bent weet dat het om jouw gaat. Sommige namen zijn je vreemd maar het is toch een kwestie van accepteren en als dat gebeurd is, herken je, je eigen naam. Er is èèn wezenlijk verschil, jouw naam jouw identiteit is dan wel bepaald, maar als men vraagt wie ben jij, dan is je naam alleen goed voor de identiteit, maar het zegt nog niets van jouw. Hoe heet je is duidelijk maar als men je vraagt wie ben jij dan wordt de informatie stroom van behoeft heel groot. Ik hou van mijzelf en ik hou van mensen, ik ben niet anoniem, want door mijn schrijven ben ik transparant, want Addy is gewoon Addy. Nu weet ik dat m`n naam vrouwelijk maar ook mannelijk is. Nu vind ik het mooi, en ben blij en tevreden met wat ik heb gekregen. Mijn naam is Addy dus ik en ik in mijn . En wie ben jij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Mijn GV naam wel, die heb ik zelf gekozen...
Mijn echte naam is wel redelijk bijzonder, maar men schijn nogal moeite te hebben met uitspreken, ik had hem zelf dus nooit gekozen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben heel tevreden met mijn echte naam. Ik weet niet of ik in de loop der jaren bij de naam ben gaan horen of de naam bij mij. Het is een redelijk veel voorkomende naam, maar ik ben er dik tevreden mee. Zou niet anders willen heten. Behalve op GV dan. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jahoor heel tevreden helemaal ik ;).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een veel voorkomende Engelse naam en ben daar tevreden mee, anders zou ik die wel veranderen. Dat gaat met een voornaam net zo makkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind 'Toet' nou niet echt een veel voorkomende Engelse naam! ;-)
zo tussen m'n 16e en m'n 20e wilde ik met corinne aangesproken worden, ik vond rieneke maar een boerentrienennaam.
daar ben ik overheen gegroeid, voor vrienden ben ik rien, en ik ben er nu dik tevreden mee.
Rieneke1
14 jaar geleden
Vroeger (tot mijn 20ste) had ik altijd een hekel aan mijn naam. Sterker nog, ik schaamde me er zelfs voor.
Nu ben ik trots op mijn naam en ben ik blij dat mijn ouders die voor mij hebben uitgekozen.
Ik denk niet dat de naam iets over een persoon zegt, dat zijn alleen maar gemiddelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor ik ben heel blij met mijn naam...
ik vind mijn naam heel vrouwelijk en ze roept het mooiste in op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben wel tevreden met mijn naam en zou niet weten hoe ik anders zou moeten heten. Ik ben gelukkig niet vernoemd, dan zou ik denk ik wel graag een andere naam willen hebben :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger had ik echt een hekel aan mijn naam, het is een heel ouderwetse naam, daarbij begint mijn doopnaam met een andere letter waardoor het opgeven van voorletters soms voor verwarring zorgt.
Mijn naam suggereert dat ik groot, stevig en moederlijk ben, maar uiterlijk ben ik klein en tenger. Een zorgmanager die mij alleen maar kende van horen zeggen, vertelde me dat ze erg moest wennen aan mijn uiterlijk omdat ze mij veel groter en flinker had gedacht.
Misschien past mijn naam dus meer bij mijn karakter, of ben ik me naar mijn naam gaan gedragen.

Ik zou nu niet meer anders willen heten omdat in mijn omgeving mijn naam verder niet voorkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn werkelijke naam is prachtig, vanaf het moment dat ik me realiseerde dat ik zo heette en helemaal toen ik hem kon schrijven ben ik trots op mijn naam geweest.
Mijn GV naam is wel aardig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is niets moeilijker voor een ouder dan de naam voor je kind verzinnen.
mijn kinderen hebben 3 letters in hun naam. e nee geen jan en bob ofzo wel modern.
mijn eigen naam vind ik ook helemaal goed, en de betekenis er ook van. je hoort mijn naam wel eens, maar zat niet met meerdere ervan in de klas of op mijn werk.

je naam betekent iets zowiezo voor je moeder en vader. verlogen nooit je afkomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben heel erg blij met mijn naam, ik zou zelf geen mooiere kunnen verzinnen. Afgezien van het feit dat Marita is een erg originele naam is die je bijna nooit hoort, is hij makkelijk uit te spreken.

Marita klinkt zowel zangerig, lief, als vrouwelijk in mijn oren. En ik voel me echt Marita :) Mijn ouders hadden geen betere keus kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ben er best blij mee. Ik stam nog uit de tijd dat je naar opa of oma werd vernoemd. Van een ouderwetse naam hebben ze toch een (destijds) eigentijdse variant gemaakt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb mijn naam te danken aan mijn overleden zusje.
Toen zij stierf, wilde mijn moeder haar dochtertje terughebben, en een jaar later werd ik geboren.
Mijn ouders hebben mij dus dezelfde naam gegeven.

Ik zou het zelf nooit doen, omdat ieder mens uniek en verschillend is. Door het ene kind te vernoemen naar het andere, doe je beide kinderen tekort.
Toch neem ik het mijn ouders niet kwalijk; Ik begrijp hun verdriet, en ik weet dat zij uit liefde gehandeld hebben.

Ik draag mijn naam nu, nu 45 jaar met het idee dat mijn overleden voorgangster daarmee toch ook nog een beetje op deze wereld is.