De straat was opgebroken. Op één plek zat er ruimte onder de rubberen looppaden. Ik ben gevallen, blauw oog, kapotte bril. Hoe nu te handelen?

Er was direct een medewerker bij, die die ruimte met zand ging opvullen.
Wat moet ik nou doen, en heb ik ergens recht op? Ik heb geen rechtsbijstandsverzekering.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou een klacht naar de gemeente sturen. Maak meteen even foto's van je schade, die zou je mee kunnen sturen ter ondersteuning of als later bewijs als alles weer genezen is.
Of ga zelf naar het gemeentehuis en doe je verhaal, dan zien ze de schade ook direct.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kon wel eens lastig zijn. Als duidelijk was dat de weg was opgebroken, mag van gebruikers verwacht worden dat ze voorzichtig zijn en goed uitkijken.
Je zou een belletje naar de gemeente gaan doen, voor een coulance-tegemoetkoming, maar er gebeuren nu eenmaal dingen die nog steeds onder de noemer 'ongeluk' vallen.
Maar wellicht heeft iemand anders hier een andere mening over?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De aannemer moet er voor zorgen dat het veilig is, zeker als er een looprubber ligt, volgens mij. Bel de gemeente (die het werk heeft aanbesteed of er toestemming voor heeft gegeven) voor meer informatie.

Antwoorden (1)

Als een wegbeheerder bewijsbaar zijn plicht niet nakomt en daardoor schade ontstaat kun je een vergoeding voor de ontstaane schade vragen. Wel van belang is dan om te weten hoe lang de situatie al bestond, of er al een klacht is ingediend en of de wegbeheerder in de gelegenheid is geweest om de weg te repareren voordat je viel, een slechte weg is niet automatisch een reden voor vergoeding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ben ik helemaal eens. Het gaat hier om de zorgplicht van de wegbeheerder (of gemeente), dat ligt een beetje aan de opdrachtgever enz. Vaar ik de wegbeheerder gelijk aan de gemeente. Tegenwoordig zijn de bestuursrechtelijke regelingen voor schadevergoedingen hieromtrent iets veranderd. Misschien zou het handig zijn als vragensteller iets meer details geeft als hij precies wil weten hoe de zorgplicht in zijn zaak moet worden afgewogen tegen het gebeurde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, allen, voor de suggesties en het meedenken.
De opticiën is me tegemoet gekomen, en hij kon de glazen nog bijslijpen. Prima service!