Moet er een CE-keurmerk op de mondkapjes staan als ze vanuit China worden geïmporteerd?

Hallo,
Het is op mijn middelbare school inmiddels al een tijdje verplicht om in de gangen mondkapjes te dragen. In het begin kon je gratis een wegwerp mondkapje krijgen als je je eigen was vergeten, maar nu heeft mij school besloten om aan iedere leerling twee stoffen mondkapjes te geven ter vervanging van alle wegwerp mondkapjes. Dit vind ik op zich goed, maar de leerlingen hebben echt de goedkoopste aliexpress troep gekregen die er bestaat (je kan er doorheen kijken). Het bevat ook geen CE- of enig ander keurmerk.
Het zal allemaal wel meevallen, maar nadat onder andere Zondag met Lubach een rubriek had geweid aan alieexpres troep waar ook giftige stoffen in zouden kunnen zitten, zet ik dat ding toch liever niet op mijn neus en mond.

Nou is mijn vraag: kan een school de leerlingen zomaar mondkapjes geven waarbij over de veiligheid ervan te twisten valt? ik heb online gevonden dat doorverkopen binnen Europa in ieder geval niet mag (ik hoop dat ik nu geen onzin schrijf :) ), maar dit is gewoon aan ons gegeven. We mogen natuurlijk nog gewoon van die Blauwe, en eigen mondkapjes dragen, maar ik vond het zelf zo vreemd dat wij zomaar mondkapjes kregen die niet in Europa verhandeld mogen worden omdat er geen CE keurmerk op staat.

Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Het CE keurmerk in dit geval zou een keurmerk zijn voor medical devices (gemakkelijk gezegd omdat het voor zorg-gerelateerde dingen is). Om hieraan te moeten voldoen, moet het bedrijf gecertificeerd worden door een instantie (Notified Body) waarbij ze hebben moeten aantonen dat het kwaliteitssysteem voldoet aan de ISO 13485 en dat de technical file voldoet aan de Medical Device Directive (europese richtlijnen).
Om hier allemaal aan te voldoen (+ het werk dat er in zit) ben je zo 100.000 euro verder. Zeker bedrijven vanuit China gaan dit voor een paar mondkapjes echt niet doen. Al was het maar omdat de mondkapjes dan ineens veel duurder worden (en de meeste bedrijven kúnnen er niet aan voldoen).

Het is vanuit de zorg niet wettelijk verplicht om CE-gecertificeerde materialen te gebruiken. Maar als je het niet doet, moet je wel een héél goed verhaal hebben waarom je dat niet doet als je geïnspecteerd wordt. Dus vanuit de zorg is het eigenlijk wel moreel verplicht om te doen (want die discussie win je gewoon niet).

Voor op school is dit geen enkel probleem. Ook vanuit de staat niet (die hadden ook al aangegeven dat je zelf mondkapjes kon maken...). Dus die mondkapjes mogen ze gewoon uitdelen.

Wat betreft handelsverkeer in Europa. Voor medicijnen moet je GDP gecertificeerd zijn, mocht je binnen de EU medicijnen willen verhandelen. Voor andere items, is er vrij handelsverkeer binnen de EU. De mondkapjes vallen onder de gewone items. Het kan wel zijn dat er binnen een bepaald land aanvullende eisen aan artikelen worden gesteld (bijv elektrische apparatuur, die zijn eigenlijk altijd CE gecertificeerd).
Als iets CE gecertificeerd is, mag het sowieso wel binnen de EU verhandeld worden (want de veiligheid is dan aangetoond).

Dus op basis van jouw verhaal zou ik zeggen dat de mondkapjes gewoon uitgedeeld mogen worden en voor zover ik weet heeft NL geen aanvullende eisen gesteld voor mondkapjes en mogen die dus ook hier verhandeld worden.