Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurd er met de bloemen na een crematie?

Er liggen vaak mooie kransen en rouwboeketten rond een kist. Maar wat gebeurd daarmee als diegene gecremeerd word, want het kan niet op een graf gelegd worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Veel mensen nemen de bloemen na de crematie mee naar een kapelletje.
Daar leggen zij de bloemen neer en steken gelijk een kaarsje aan voor de overledene.
De linten worden verdeeld onder de familieleden.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap de min niet +1

Andere antwoorden (10)

die mag je meenemen naar huis
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn mensen die gecremeerd worden en toch een graf krijgen, in dat geval wordt het vaak ook op het graf gelegd. Mensen die alleen voor crematie kiezen en zonder graf nemen de bloemen mee naar huis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De linten en kaarten, die vaak bij de bloemen zijn gevoegd, worden na afloop van de dienst aan de familie overhandigd. Als herinnering of - heel praktisch - zodat u weet wie er bloemen heeft gegeven en u de afzender kunt bedanken. De familie bepaalt wat er met de bloemen gebeurt. Vaak blijven ze achter bij het crematorium en worden ze op een herdenkingsplaats in het park gelegd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt gevraagd wat je ermee wil doen. Je mag ze mee naar huis nemen, maar je kan er ook voor kiezen om ze bij t crematorium te laten bij de gedenkplaatsen van andere overleden mensen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder en zusje zijn gecremeerd.
De bloemen worden op de kist gelegd en worden dus ook verbrand.
Misschien dat nabestaanden ze mee kunnen krijgen als dat willen en afspreken, maar bij ons is dat dus niet gebeurd.
Ik heb bij mijn overleden zusje ook een foto en beertje in de kist gelegd en een witte roos, dat verbrand dus ook.Als er een graf is wordt zoiets er altijd bij gezet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je neemt ze mee of ze worden weggegooid
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het centrum waar de uitvaart van mijn moeder was (die daarna gecremeerd is) leggen ze de bloemen bij het pad als je binnenkomt op de begraafplaats op een muurtje. Als ze er een beetje treurig uit gaan zien gooien ze ze weg.
Is in Zoetermeer, weet niet hoe het met de rest van Nederland zit!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier brengen ze de bloemen naar een gedankplaats/monument (bijv oorlogsmonument) en dat vind ik eigenlijk de beste optie!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Utrecht wordt men in gelegenheid gestelt om mee te nemen en anders wordt gewoon weg gegooid men krijgt wel de kaartjes en linten mee naar huis .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Den Haag worden de bloemen vaak bij het "Indische monument" gelegd. Maar in Den Haag wonen ook veel mensen met een Indonesische achtergrond, dus het monument ligt bijna altijd vol.
Een heel indrukwekkend gezicht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding