Wanneer behandelt justitie een mail als dreigmail?

met andere woorden, waar moet een mail aan voldoen om te worden behandeld als een dreigmail?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er was die dag wel een ander lied dat gescandeerd werd; Melodie; Tulpen uit Amsterdam. Als de politie komt dan gooien wij stenen uit Amsterdam, 1000 gele, 1000 roie ligge klaar om te gooie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klinkt inderdaad als een bedreiging.
Maar wat zijn nu de criteria?

Antwoorden (1)

In het Wetboek van Strafrecht staat in artikel 284 over bedreiging:

1. Met gevangenisstraf van ten hoogste negen maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:
1°. hij die een ander door geweld of enige andere feitelijkheid of door bedreiging met geweld of enige andere feitelijkheid, gericht hetzij tegen die ander hetzij tegen derden, wederrechtelijk dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden;
2°. hij die een ander door bedreiging met smaad of smaadschrift dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden.
2. In het geval onder 2° omschreven wordt het misdrijf niet vervolgd dan op klacht van hem tegen wie het gepleegd is.

Het maakt niet uit of je iemand op Internet, mondeling of schriftelijk bedreigt.

Bedreiging is het dreigen met - in de meeste gevallen - fysiek geweld of de dood tegen een persoon, diens naasten of eigendommen. Bedreigingen kunnen op diverse manieren worden geuit en zijn soms zeer subtiel. Niet elke bedreiging is echter ook een strafbare bedreiging; de strafbaarheid van de bedreiging hangt er van af of de geuite bedreiging voldoet aan de bestanddelen die het wetsartikel daarvoor opsomt. Dit heeft tevens te maken met het verschil in perceptie tussen de objectieve ernst van de bedreiging en de subjectieve beleving van het slachtoffer. Sommige mensen voelen zich al snel bedreigd terwijl van een serieuze (strafbare) bedreiging nog geen sprake is, anderen worden niet warm of koud van de meest gruwelijke bedreigingen.

Een boete van de derde categorie betekent dat je maximaal € 7.800,- opgelegd kunt krijgen.