Overdaad schaadt zegt men. Wanneer is iets overdaad, of middelmaat of juist te weinig, waar ligt de grens?

Bijvoorbeeld: een dierbare ontmoeten, wanneer is het teveel?
Wanneer doe je dingen te vaak, teveel? slapen eten, je hobbies, je andere bezigheden. Vaak kom je er te laat achter dat het te veel was, of ga je over andermans grenzen heen zonder dat je er erg in hebt en hoor je maanden later pas een verwijt jouw kant op dat je tijdenlang in hun ogen iets fout deed, zoals bijvoorbeeld te vaak van je laten horen. Is zoiets te voorkomen?

Overdaad schaadt, middelmaat baat. Hoe vind je de gulden middenweg? Wanneer weet je wanneer iets te veel is of te weinig? Voor mij is die grens niet altijd even duidelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Je vraag bevat zelf al het antwoord.
Ten eerste is er geen goed antwoord mogelijk, alleen JOUW antwoord. Wij kunnen niet voor jou bepalen.

Waar ligt de grens, wat is 'ideaal' voor jou. Dat is wel te bepalen en dat doe je zelf al in je eigen vraag.
Het is dezelfde wijze als een verwarmingsthermostaat werkt:
-De kamer wordt verwarmt.
-Thermostaat detecteert een te warme kamer en stopt met verwarmen.
-De kamer koelt weer af.
-Thermostaat detecteert een te koele kamer en gaat weer verwarmen.

Dit herhaalt zich, maar met als eigenschap dat de ingestelde temperatuur van bijvoorbeeld 20 graden steeds constanter kan worden vastgehouden.

Hetzelfde geldt voor jou. Zoals je vraag als zegt, dat je 'te laat' erachter komt dat het teveel is geweest.
Daarna heb je weer moeite nodig om te minderen (koelen), totdat je weer kan (te koud wordt) en dan ga je weer (verwarmen).
Met de tijd leer je steeds beter JOUW grenzen kennen en kan je dit steeds eenvoudiger detecteren en er omheen blijven dansen.

Een thermostaat kan nooit de ideale toestand bereiken door een kamer eindeloos en zonder verwarming op DE temperatuur te houden. Hij moet er altijd 'omheen' blijven dansen.

Toegevoegd na 1 minuut:
---

Je moet jezelf ook niet straffen als je die omschakelpunt hebt bereikt. Dus niet zeggen: "stomme #*&$@, had je dat nou niet kunnen voorzien?"

Zeg dan liever: "O, ok, het is dus teveel geweest, dan is het nu tijd om te minderen en te herstellen. Dan weet ik het voor de volgende keer".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thnx

Andere antwoorden (7)

Daar is geen antwoord op te geven want het verschilt per persoon en per situatie. Het is belangrijk om zo goed mogelijk te communiceren over wat iemand van je verwacht in zo'n situatie. Vraag bijv een dierbare gewoon of hij/zij vindt dat jullie elkaar genoeg zien. Dan leer je elkaars verwachting kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn ogen is teveel als je er zoveel van hebt dat je het niet meer kan gebruiken. Bijvoorbeeld: Ik heb teveel stoelen besteld. Je hebt 6 stoelen nodig, maar je kreeg er 8. Dan heb je in mijn ogen 2 stoelen teveel.
Te weinig heb je als je ergens niet genoeg van hebt. Bijvoorbeeld: Ik heb te weinig mooi weer gehad op vakantie. Je had graag 3 weken zon willen hebben maar je kreeg maar 2 dagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grens ligt daar, waar je hem zelf legt. Dat is verschillend per persoon. Als jij je teveel of te weinig met je vrienden bemoeit, moeten zij dat niet pas veel later aangeven. En soms liggen hun en jouw grenzen verschillend, jij vindt 1 keer in de 2 weken contact genoeg, zij vinden eens in de 2 dagen leuker. kan allemaal, maar dan zul je een compromis moeten sluiten.
Helemaal te voorkomen is het niet als jij in je enthousiasme iets te hard doordraaft in het contact. Dus praten en nadenken kan al veel helpen
anneliez
12 jaar geleden
Wat vind jezelf prettig? bijv als iemand je 1 keer per week belt of opzoekt..? iemand elke dag bellen is niet nodig, meerdere keren per week ook niet tenzij iemand grote problemen heeft of ziek is. Probeer te letten op signalen, hoe reageert iemand als je voor de 2e keer in die week kontakt opneemt, enthousiast? of kapt iemand het gesprek af? Zegt de persoon dat hij/zij het te druk heeft.. luister daar dan naar. Of vraag de volgende keer gewoon: ik weet dat ik je een paar dagen geleden nog gebeld heb, ik hoop niet dat je het erg vind dat ik weer bel maar ik heb zin in een praatje of wil even iets kwijt aan je. Probeer de ander ook de kans te geven jou te bellen of op te zoeken. Ik had een vriendin die mij meerdere keren per week belde, en steeds als ze uit haar werk kwam en op haar vriend wachtte (hij haalde haar van het station op) meer als tijdsvervulling dus. Ik belde haar bijna niet omdat ik haar al zo vaak sprak. Kreeg ik na een tijd het verwijt dat ik haar bijna nooit belde..
Toen ik haar voorts wel ging bellen was ze er 's avonds bijna nooit.
Bij sommige mensen doe je het ook nooit goed genoeg.
Slapen: aan ca 8 uur heb je genoeg. Meer dan 9 uur slapen is niet goed voor je heb ik eens gelezen, maar als je het af en toe doet kan het geen kwaad natuurlijk. Korter dan 6 uur slapen is ook niet goed, maar sommige mensen kunnen er jarenlang zeer goed tegen!
Alchol: meer dan 2 glazen per dag is niet goed, elke dag drinken ook niet echt want je went aan het drinken. Gewoon af en toe een paar dagen niet drinken (alcohol dan he)
Hobby's: als jij elke dag je hobby wilt uit oefenen en niemand heeft daar last van (je partner of huisgenoten) waarom niet? Ik zie daar geen kwaad in.
Eten: als je steeds dikker en dikker wordt weet je dat je te veel en te vaak eet. 3 maaltijden en 3 kleine, verantwoorde, tussendoortjes per dag is het beste.
Ik hoop dat ik je zo een beetje op weg hebt geholpen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer doe je voor anderen dingen teveel:
waar de grens ligt is m.i. aan jou en vooral aan jouw eigen ervaringen.
Wat me opvalt is, dat je een mening van een ander belangrijker vindt dan jouw eigen idee (?) ;-)
Als mensen je na maanden verwijten (huh???), dat je iets verkeerd hebt gedaan in HUN ogen, dan is dat in feite HUN probleem. Dan hadden ze je dat eerder moeten vertellen of hun wensen kenbaar moeten maken, zodat jij voor jezelf had kunnen bepalen of je het daarmee eens was. Bij een ander zal hetzelfde gedrag misschien juist wel hartstikke goed zijn geweest.
Je kunt zaken tevoren bespreken, maar het is vreemd denk ik om bij een eerste ontmoeting te vragen: "zeg, wat vind jij eigenlijk teveel aan ontmoetingen, wat te weinig, hoe vaak kan ik je bellen, smssen, mailen etc". Maar bespreekbaar maken, rekening houden met elkaar en ervoor open staan is wel belangijk.
Je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Door "fouten" te maken leer je.

Wanneer doe je voor jezelf dingen teveel als slapen, eten etc.
Als het je schade doet, als jij je er niet goed bij voelt. Dus dat ligt ook weer bij jou en bij jouw ervaringen. Door uit te proberen merk je, wat prettig is en wat niet.

Om kort te gaan: ik denk dat er geen algemene grens te trekken is, omdat elke persoon en elke situatie verschillend is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is per persoon verschillend.
maar ik vind dat je dierbaren dat aan moeten geven vind zowiezo dat iedereen van zichzelf aan moet geven i.p.v. niks meer te laten horen en dan achteraf te zeiken. maar dat is mijn mening.

jij kan niet voor de ander denken en daarom vind ik als de ander er last van heeft gewoon moet melden anders is het hun probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw vraag past goed in de aloude filosofie van Aarde, Vuur, Water en Lucht.
Wat mij betreft staat Aarde voor vastigheid, maar dat kan ook starheid zijn.
Lucht staat voor vluchtigheid, chaos, vrijheid.
Water staat daar tussenin: het is niet vast zoals Aarde, maar ook niet vluchtig; het is liquide.
Vuur is dan nodig om van Aarde Lucht te maken; beter te begrijpen als de energie die nodig is om ijs tot stoom te vormen.
A, V, W en L staan in de natuurkunde dus voor de aggregatietoestanden en energie. Daar zit de basis.

In het menselijk leven is het vrijwel altijd het prettigst, als een of andere toestand te begrijpen is als Water.

Als je 'teveel' van een bepaalde activiteit doet, is er minder tijdsruimte voor een andere activiteit.
Of anders gezegd: kijk je naar de totale waarde van de alle activiteiten, dan zie je dat de meerwaarde afneemt, naarmate je van die ene activiteit meer doet: die ene is dan 'teveel'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je mooie antwoord. het geeft mij stof tot nadenken, vooral dat laatste stukje. waarom is iets het prettigst te begrijpen als water?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, nog een voorbeeld.
Gereedschap deed ik eerst in een kist. Veel zoeken: niets had een vaste plek. Chaos, lucht.
Toen hing ik alles aan een wandbord op zijn eigen plek. Maar een nieuwe hamer kon er niet meer bij. Starheid, Aarde.
Nu heb ik zones: een rekje voor tangen, met lege plekken. Alles is snel vindbaar, en er kunnen tangen bij. Flexibel. Water.
Water is flexibel: het heeft een inhoud, maar geen vaste vorm.
Vaste afspraken met bekenden kunnen benauwen. Er moet flexibiliteit komen. Alleen een basis van vastigheid. Je wil je prioriteiten zelf kunnen instellen. Zo iets?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja mooi verwoord.. zag het wandrek met gereedschap van mijn vader voor me trouwens., toen je het erover had :)
Maar flexibiliteit in bekenden zien is prime, perfect, zo heb je ook ruimte voor jezelf. Maar in een relatie wil je toch een bepaalde basis, toch een beetje een indicatie hebben. Kan het niet duidelijk krijgen hier voor mezelf zonder al te persoonlijk te worden.