Kan iemand die een ernstige ziekte krijgt, bewezen, ten gevolge van roken, de overheid aanklagen?

De overheid staat immers toe dat een bewezen kankerverwekkend product verkocht word.

Dus niet de fabrikant aanklagen die het product maakt. Maar degene die de macht heeft om het product uit de schappen te halen.

De overheid zou immers het beste met haar bevolking voor moeten hebben en deze moeten beschermen.

Drugs is immers ook verboden en stoffen die kankerverwekkend zijn mogen ook niet in ons voedsel. Of zoals asbest.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan kun je de hele overheid wel oprollen, want we zijn 24/7 omgéven door kankerverwekkende stoffen - waarbij overigens NOOIT gegarandeerde VASTstaat dat je daar gegarandeerd, en ook alleen daarvan, kanker krijgt. De lijst van dingen die we dan niet meer zouden mogen gebruiken/hebben/bezitten is schier eindeloos,en ik durf wel te garanderen dat geen burger daar blij mee zou zijn ;-)
Ritsuka
7 jaar geleden
Je koopt en gebruikt het zelf, terwijl het algemeen bekend is en duidelijk op de verpakking staat dat het slecht voor je is.
TurfGraver
7 jaar geleden
Wat dacht je van, aan verkeer deelnemen, suiker...
Als dat mogelijk was zou de overheid ons allemaal moeten opsluiten en moeten controleren wat we eten en doen...
Erna55
7 jaar geleden
Heeft de overheid iemand gedwongen om te roken ? Dan pas is de overheid aansprakelijk.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
@TurfGraver Alle dingen die jij noemt zijn niet per definitie gevaarlijk. Pas bij overmatig gebruik of slecht gebruik. Datzelfde geldt voor alcohol. Van bijvoorbeeld suiker weet je hoeveel je veilig kunt gebruiken. Datzelfde geldt voor alcohol. In het verkeer heb je regels en gezond verstand. Maar bij sigaretten ligt het anders. Hoeveel roken is verantwoord?
Vandaar mijn vraag.
Pieter2011
7 jaar geleden
@HeerVoldemort Ik denk dat niemand kan bepalen hoeveel sigaretten, glazen drank of zonnebaden 'verantwoord' zijn. Dat verschilt van persoon tot persoon. Sommige mensen roken hun hele leven als een schoorsteen en worden stokoud, anderen krijgen longkanker terwijl ze nog nooit hebben gerookt. Oncologen schatten dat het gemiddeld om 10 tot 15% van de patiënten gaat. Voor zonnebaden en drank geldt in feite hetzelfde. Ik denk dat elk mens, fysiek en psychisch, zijn/haar eigen 'zwakke plekken' heeft, en dat dit genetisch bepaald is. Dat verklaart ook waarom de een veel vatbaarder is voor bepaalde ziekten of aandoeningen dan de ander.

Antwoorden (4)

Iedere Nederlandse burger kan een aanklacht indienen tegen de staat, indien hij/zij meent dat de overheid tekort is geschoten, b.v. door een genotsmiddel, dat potentieel dodelijk is, niet te verbieden. Zo'n aanklacht maakt echter, om meerdere redenen, geen schijn van kans.

1. de burger zelf is primair verantwoordelijk voor zijn/haar gezondheid.
Zo wordt het gebruik van softdrugs in ons land gedoogd, hoewel iedereen weet dat deze middelen, bij veelvuldig en langdurig gebruik, schadelijk kunnen zijn voor je gezondheid. Een ander voorbeeld: het is algemeen bekend dat mensen die vaak onder de zonnebank gaan, een verhoogd risico lopen op huidkanker. De overheid kan daarvoor waarschuwen (en doet dat ook), maar zonnebanken en zonnestudio's zijn niet verboden. En hoewel er jaarlijks in ons land talloze ongelukken gebeuren door alcohol, en langdurig en veelvuldig alcoholgebruik schadelijk is voor onze gezondheid, zijn ook alcoholische dranken niet verboden. Wel vindt een ontmoedigingsbeleid plaats via overheidscampagnes.

2. Bij longkanker is nooit onomstotelijk te bewijzen dat deze ziekte is veroorzaakt door tabaksrook. Er zijn talloze factoren die bij het ontstaan van longkanker een rol kunnen spelen, zoals luchtverontreiniging, cadmium, kookrook en asbest (bron 1 en 2).

In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw bestonden er bij velen hoge verwachtingen van het optreden van de overheid. De overheid moest alles regelen en haar burgers beschermen tegen alle mogelijke risico's. Die tijd ligt inmiddels achter ons. Anno 2016 zijn en blijven burgers zelf in de eerste plaats verantwoordelijk voor hun eigen gezondheid en welzijn. Wel blijft de staat waarschuwen tegen de gevaren van het roken. Dat doet de overheid al sinds de 70-er jaren.

Mede omdat een aanklacht tegen de staat geen enkele kans van slagen heeft, is een 43-jarige longkankerpatiënte onlangs een rechtszaak gestart tegen de tabaksindustrie (bron 3). De meningen over de kans van slagen van deze procedure lopen zeer uiteen.
Pieter2011
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
43 ? Dan wist ze voor ze begon al wat de gevolgen van roken konden zijn. Alleen generaties van voor de jaren 60 maken in dergelijke rechtszaken een schijn van kans.
Rieneke1
7 jaar geleden
Marleen, ik heb begrepen dat ze met 14 begonnen is.....dan denk je echt niet aan de gevolgen op lange termijn. Hoewel het gaat om een product wat moedwillig zwaar verslavend wordt gemaakt, vrees ik ook dat ze deze rechtszaak niet gaat winnen. En de overheid? De belangen zijn te groot, niet voor niets wordt mw Schippers minister van Tabak genoemd.
Je kunt niet alle verantwoordelijkheid aan het adres van de overheid schuiven. Want in de eerste plaats schaf je zelf het tabaksproduct aan, je steekt het zelf aan en op èn je ademt het zelf vrijwillig in.

Dat de overheid de macht heeft het product te verbieden, wil nog niet zeggen dat ze aansprakelijk is voor de (schadelijke) gevolgen van het gebruik. Nog even afgezien van het feit dat de verkoop van tabaksartikelen de overheid vele miljoenen oplevert.

Het is in Nederland gelukkig niet zoals in Amerika, waar men vele miljoenen van de tabaksindustrie; ik zou bijna zeggen, afperst wegens geleden lichamelijke schade. Men heeft hier een grote eigen verantwoordelijkheid die men geacht wordt te gebruiken.

De overheid aansprakelijk stellen voor een ernstige ziekte die bijna rechtstreeks een gevolg is van het roken, kun je misschien wel doen, maar het heeft, zoals het andere antwoord terecht aangaf, totaal geen zin.

Groet,
Ton
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een aanklacht in die vorm heeft weinig kans van slagen
Het probleem zit in jouw uitgangspunt: 'De overheid zou immers het beste met haar bevolking voor moeten hebben en deze moeten beschermen.'
Een rechter mag namelijk alleen oordelen op basis van wetten, verdragen, en jurisprudentie, niet op basis van vage uitgangspunten. Vooral, omdat niet iedereen het met dit uitgangspunt eens is, vooral meer liberale/libertaire denkers vinden helemaal niet dat de overheid (dwingende) bescherming moet opleggen, maar mensen zelf moet laten beslissen.
tinus1969
7 jaar geleden
Of je de staat kunt aanklagen hiervoor weet ik niet. Er loopt op dit moment wel een zaak tegen de tabaksindustrie. Gestart door Anne Marie van Veen (43) die op haar 15de begon met roken en nu uitgezaaide longkanker heeft. Je kunt haar steunen via haar website.