Wat is er "mis" met Oost-Groningen en de mensen die daar wonen?

Wanneer je het in de stad Groningen hebt over Oost-Groningen dan reageren veel mensen nogal negatief: "poeh, daar wil je toch niet wonen / mentaliteit van de mensen".

Maar wanneer ik dan doorvraag wat er precies mis is met Oost-Groningen en hoe dat zit met "die mentaliteit", dan krijg ik geen duidelijke antwoorden.

Is dit gebaseerd op vooroordelen of is er daadwerkelijk een aanwijsbaar negatief iets aan Oost-Groningen?

NB: Ik weet dat het daar dunner bevolkt is, minder voorzieningen in de kleinere dorpen. Maar dat is in West-Groningen ook zo en over dat gedeelte van Groningen doet men niet zo negatief.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik bedoel het oosten van de provincie Groningen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zal er wel mee te maken hebben dat de stadse mensen zich beter voelen dan de plattelanders
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je Oost-Groningen als 'het oosten van de provincie van groningen' of 'stad-Oost-Groningen'??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het oosten van de provincie
ItisILeClerc
12 jaar geleden
omdat het een communistisch bolwerk is/was

Het beste antwoord

Ach iedere gek praat over de ander z'n gebrek !oost Groningen is al heel lang een arme streek ,ten tijde Vd veen afgraving ,was er wel wat bedrijfs activiteit (jaren 20,30 vorige eeuw) en die hebben het landschap gevormd ,rechte kanalen enz.de bevolking is (was )arm ,hoge werkloosheid ,weinig grote bedrijf activiteiten een aardappel meel fabriek ,een groot asiel zoekers centrum . En van uit het verleden een heel rode bevolking !ja geen echt vrolijke boel ,maar prima streek mooie natuur ,ruimte ,vriendelijke wel wat stugge bewoners . Hij is niet slecht ,dat is het grootse compliment wat je kunt krijgen ,maar geldt dat ook niet in mindere mate Vd stad Groningen :) als daar geen vrolijke studenten zouden zijn !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Oost Groningen staat bekend om zijn rauwe mentaliteit. In moeilijke situaties, waar men het verbaal niet kan winnen, wordt er al snel met de vuisten gesproken.

Natuurlijk kan men niet iedereen in Oost Groningen over één kam scheren. Daarmee doe je een boel mensen tekort. Echter een reputatie is vaak wel ergens op gebaseerd.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Met de vuist spreken is volgens mij niet typisch voor oost-Groningen. Bijvoorbeeld in Friesland zijn er ook plaatsen waar dat gebeurde. En in grote steden, ook in west-Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zie je ook in grote steden.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heet zinloos geweld, niet praten maar meppen.
Ik denk dat dit allemaal is blijven hangen uit vroegere tijden.
Mensen nemen die dingen over en dat blijft dan zo.
Het volk komt inderdaad wat stug over maar dat valt reuze mee.
Ik ben zelf namelijk een oost Groninger.
Geboren en getogen winschoter.
Maar verder sluit ik me aan bij de andere antwoorden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger gingen er veenarbeiders werken in de veenkoloniën. Daar waren wel ruwe bolsters bij. Daar kwamen kinderen van. Die konden door opvoeding ook ruwe bolsters worden. Elders in Nederland zijn ook bepaalde streken waar in het veen gewerkt werd. Maar als ik in oost-Groningen kom, merk ik weinig van de ruwe mentaliteit. Ze zijn aardig, correct en recht door zee. Er zijn ook onverlaten bij, maar die vind je overal.