Kan ik piloot worden?

Hallo,
Ik moet deze vraag stellen voor iemand anders.

Ik ben 14 jaar ga volgend jaar naar 3 VMBO-T.
En hoe moet ik piloot worden.
Sinds dat ik iets weet over vliegen wil ik piloot worden.
Zoals iedereen zou wel piloot willen worden.
Alleen hun droom is snel voorbij.
Ik wil al sinds mijn 2e piloot worden dus bij mij niet.

En hoe groot is de kans dat het lukt.
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Opleiding tot piloot

Om verkeersvlieger te worden moet je een vliegopleiding gevolgd hebben. In Nederland heb je alleen particuliere beroepsluchtvaartscholen die je (in circa twee jaar) opleiden tot piloot. De bekendste daarvan zijn de KLM Flight Academy (KLS), CAE-NLS (Nationale Luchtvaart School), Dutch Flight Academy (DFA) en Stella Aviation Academy.

Leeftijd
Je moet minimaal 17 jaar zijn om met een opleiding tot verkeersvlieger te kunnen beginnen; dit is wettelijk bepaald. De maximale leeftijdgrens verschilt per maatschappij, maar door de bank genomen ligt deze op 32 jaar.

Vooropleiding
Als vooropleidingseis geldt minimaal een havo-diploma met Engels en wis- en natuurkunde. Ook met een mbo-diploma, mits in een technische richting, is het mogelijk toegelaten te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus vanuit je vmbo-t of eerst de havo doen of eerst een mbo opleiding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euhmm tja, dat verschilt, kijk als je hierna de havo wil doen kost dat je maar 2 jaar en de meeste mbo opleidingen zijn wel zo'n 3 tot 4 jaar (niveau 4) en dan kan je daarna pas echt aan de opleiding piloot beginnen. Dus dan zou eerst de havo doen sneller zijn. Maar je kan bijvoorbeeld ook mbo doen want dan heb je in ieder geval als je dat haalt al een extra diploma naast je middelbare school diploma op zak. Het is ook maar net wat je graag zou willen want op het mbo is er geen vooropleiding tot piloot en moet je voor een technische opleiding kiezen, ik kan me indenken dat als je al zeker weet dat je piloot wil worden je helemaal niet zit te wachten om 3 jaar eerst een andere opleiding te gaan doen. Dan zou ik kiezen voor de havo. Mits je de goede cijfers en vakken hebt om door te kunnen stromen naar de havo. Dit duurt maar 2 jaar en dan kan je beginnen aan je piloten opleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan je je laten testen, dat kan nu al. Ik zou vooral naar open dagen van zo'n school gaan en daar informeren over informatiebijeenkonsten die worden gegeven etc want daar haal je al heel veel informatie uit of het iets voor je is. Via je decaan op school kan je misschien navraag doen of je een beroepentest zou mogen doen n of de decaan misschien allerlei informatie voor je heeft over het piloot zijn worden. Je moet je absoluut laten informeren en scholen bezoeken van de piloten opleiding want het zou zonde zijn als je allerlei voorbereidingen doet voor deze opleiding en dat als het eindelijk zo ver is dat je er heen mag het je eigenlijk niets lijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan! :) heel erg veel succes gewenst!

Andere antwoorden (1)

Je moet zorgen dat je havo afrond met wiskunde B1 en natuurkunde 1 en daarnaast veel bezig zijn met vliegen....bijv. gaan zweefvliegen....luchthavens bezoeken....aanmelden op airwork.nl etc.