kiezen voor iets dat het beste is voor iedereen, ook al word je hier zelf niet direct beter van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bijvoorbeeld : een winkelier kan een klapper maken met een aanbieding/reclame !
hij kan ook iets anders doen waar alle winkels van zijn winkeliersvereniging baat bij hebben.

Hij kiest na lang denken niet voor zijn eigen portemonnee, maar voor de tweede optie, waar iedereen beter van wordt : hij kiest voor algemeen belang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raar voorbeeld: als de speeltuin hier een grote rommel is en er ligt glas en dergelijke kan ik twee dingen doen,

1) mijn kinderen verbieden daar te spelen
zo lopen zij niks op maar dat is mijn belang

2) zo nu en dan een avond de rotzooi op gaan ruimen zodat elk kind daar veilig kan spelen.
dat is algemeen belang, iedereen in de buurt heeft daar iets aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kiezen voor het algemeen belang is kiezen voor het welzijn, het belang of de voorspoed van iedereen: kijken naar het grotere geheel. Dus niet kiezen voor alleen jouzelf als persoon.
Wat voor jou als persoon goed kan zijn, hoeft niet ook goed zijn voor anderen.
Breder bekeken, bijvoorbeeld in de politiek: beslissingen worden daar genomen in het belang van veel mensen, niet in het belang van het individu. Dus beslissingen, waar veel mensen profeit van kunnen hebben, en een aantal niet.