Waarom zorgt het afrekenen in een restaurant voor een soort ongemakkelijk gevoel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien omdat je twijfelt of je wel genoeg op je rekening hebt staan? :)

Het beste antwoord

Dat geeft een ongemakkelijk gevoel als je met meerdere mensen eet en er is van te voren niet afgesproken wie wat betaald. Je wacht tot iemand gaat zeggen van: ik betaal of zullen we het bedrag delen. Je kunt dus beter van te voren afspreken hoe er zal worden betaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik vind het helemaal niet ongemakkelijk.

Het grootste probleem is vaak nog wie hoeveel betaalt. Allemaal samen, ieder voor zich, één persoon die tracteert? Maar daar komen we eigenlijk altijd heel snel uit, of ik nu met mijn vriendin, met familie, met vrienden of met het sportteam ergens eet.

Het kan ook een probleem zijn hoeveel fooi je geeft. Een rekening van € 29,40 - tja. Vooral als je geen gepast geld hebt, of met kredietkaart of pinpas betaalt, is dat wel eens lastig.

Maar ongemakkelijk? Neen. Hoezo?

Je ongemakkelijk voelen, dat doe je jezelf aan. Nergens voor nodig. In alle gevallen die ik hierboven noem, doen een paar woorden al wonderen. Benoem het gooi het in de groep, overleg met de bediening hoe je toch een fooi kunt geven als je alleen briefjes van tien hebt zonder muntgeld en de rekening € 29,40 is - eventuele spanning is meteen uit de lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik vaak vind dat ik teveel moet betalen voor de kwaliteit die is geleverd. Maar ik ben dan toch niet bijdehand of eerlijk genoeg om dat te zeggen, zodat ze in het restaurant weten dat ik me "genaaid" voel. Als het eten goed was - en de wijn ook - dan heb ik helemaal geen last van een ongemakkelijk gevoel bij het afrekenen. Dan betaal ik graag (of mijn man, maar dat maakt niet uit het is toch één bankrekening).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet natuurlijk niet waar je uit eten gaat, maar de schaarse keren dat wij dat doen, zijn we nadien meestal zo tevreden dat ik normaal afreken en hen bedank voor de goede service die ze geleverd hebben. Als je van mening bent dat het bedrijf geen goede service heeft geleverd, kunnen zij er alleen maar winst uit halen als je hen dat vertelt. Bijvoorbeeld door te vertellen dat je wel erg lang hebt moeten wachten voordat je geholpen werd. Kritiek is gratis advies!
Als het probleem er in zit dat je met meerdere mensen uit eten gaat en dat iemand meer besteed heeft dan de ander is het helemaal niet vreemd om dat open met elkaar te bespreken. Of daar vooraf een duidelijke afspraak over te maken. Vooraf: Ik vind het goed om gezellig met elkaar uit eten te gaan maar ik eet veel lekkerder als ik (of wij) voor mezelf mag betalen. Tijdens: Als we straks gaan betalen, hoe doen we dat dan? Ieder voor zich of leggen we allemaal €25 (0f meer) neer. Belangrijk is dat je open communiceert dus geen verborgen agenda (bedoeling) hebt. Je gaat immers uit eten voor de gezelligheid. Anders had je thuis ook wel een boterham met pindakaas kunnen smeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik ongemakkelijk vind is als je met mensen uit eten gaat die daarna de rekening gaan uitpluizen. Compleet met mobiele telefoon )rekenmachine' erbij. Dan heb ik echt last van plaatsvervangende schaamte, incl de tefels om ons heen. Echt verschrikkelijk. Wij zijn dan wel studenten...Meestal maken we een soort pot als we uiteten gaan en als iemand dan echt meer drinkt of eet stelt diegene wel voor om iets bij te leggen. Wat ook voor komt is inderdaad het splitten van de rekening (dan delen we gewoon door het aantal personen).

Tja ik heb t wel eens met een menu uitkiezen als mijn opa betaald ofzo. Hij besteld altijd dure (en veel, en lekkere) wijn dat ik het bijna lullig vind om ook nog een duur gerecht te bestellen. Hoewel mijn opa dat graag betaald! Zeker aan zijn (oudste) kleinkind!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk, omdat ze je eerst het indruk geven, dat ze alles voor je willen doen, en als je daarin trapt voelt het gek
(ongemakkelijk) dat je na afloop moet betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben inderdaad benieuwd waar jij dat ongemakkelijke gevoel over hebt, want dat is iets waar ikzelf geen last van heb. Ik zou niet weten waarom...

Als het niet naar wens waas dan laat ik dat duidelijk weten...
Als de bediening slecht was komt er geen tip bij, en was de bediening prima dan ben ik ook de lulligste niet.
In gezelfdschap delen we gewoon de rekening.

Dus...what's the problem??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heb je problemen met het begrip 'fooi'.
Je bent bang dat je te weinig geeft en wellicht geneer je je daar voor. Je weet niet goed hoeveel fooi er verwacht wordt en je wil in ieder geval niet teveel geven.
Maar misschien gaat het idd wel over de zaken die hierboven als antwoord vermeld zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet het afrekenen van een bepaald bedrag. Maar het idee dat men kan zien wat er in de portemonee aan geld zit zorgt voor een ongemakkelijk gevoel. Bovendien zullen mensen die goed bij kas zitten in dergelijke ongemakkelijke situaties eerder de creditcard gebruiken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het afrekenen niet zo moeilijk
maar of ik en hoeveel dan fooi ik zal gaan geven
voor alleen een kopje koffie vind ik dat nl flauwekul, toch staan "ze " je dan aan te kijken (denk ik)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ken ik niet. Je weet van tevoren wat je ongeveer moet betalen, je hebt het restaurant waarschijnlijk eerst uitgezocht en de kaart met prijzen gezien. Je kunt je hooguit ongemakkelijk voelen wanneer je onder het oog van je medegasten geen fooi geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb dat gevoel ook rond de fooi. geef je er wat extra's bij als de fooi 20 cent lijkt te worden (als het 29,80 is bijv.)? als we de bediening niet leuk vonden maakt het me niet meer uit, dan pak ik zelfs die 2 dubbeltjes aan.
toch voelt het ongemakkelijk allemaal. maar dat heb ik ook bij de kapper. ik heb bij het afrekenen het geevoel dat zij op een fooi rekenen maar ik vind het dan zo duur dat ik dat niet doe, terwijl ik de kapster wel heel aardig vind. moeilijke momenten!