Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn aanstaande heeft schulden. Als we geen huwelijkscontract opstellen, moet ik dan zijn schulden ook mee betalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
466

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Ja. Dus contract opstellen. anders is het gemeendschap van goederen en ben je mede verantwoordelijk
(Lees meer...)
13 jaar geleden
jazeker, als je in gemeenschap van goederen trouwt, worden zijn schulden ook de jouwe.
sterker nog, stel dat je man er met de noorderzon vandoor zou gaan, dan ben je aansprakelijk voor de hele schuld.
je zou dan wel een vordering overhouden op je man voor de helft van de schuld, maar het is nog maar te bezien of je die vordering ook effectief kan innen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Natuurlijk, gemeenschap van goederen betekent ook gemeenschap van schulden.

Stel dus huwelijkse voorwaarden op bij de notaris, en zorg ervoor dat de schulden die al bestaan daar expliciet genoemd worden als behorende tot jouw aanstaande. Op die manier voorkom je dat er beslag gelegd kan worden op jouw inkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp dat jullie willen trouwen. Om niet meegezogen te worden in de schulden zal je een huwelijk aan moeten gaan met huwelijkse voorwaarden. Dit gebeurd in een overeenkomst die bekrachtigd moet worden door een notaris. Het is wat mooite maar zonder zo'n overeenkomst word je, wanneer jullie trouwen, hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden. Hoofdelijke aansprakelijkheid wil zeggen dat de schuldeisers jou aansprakelijk kunnen stellen voor de hele schuld. Deze hoofdelijke aansprakelijkheid blijft ook bestaan bij een eventuele scheiding. Mijn advies is in dit geval maak zo'n overeenkomst aan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huwelijkse voorwaarden kosten best een hoop geld, maar altijd beter dan zelf risico lopen. Gaat het wel de goede kant op met aflossen of kan je aanstaande echt niet met geld omgaan? Anders zou ik meer maatregelen nemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had hetzelfde probleem. Door mijn ex heb ik hoge schulden. Toen ik getrouwd ben, heb ik dat gedaan op huwelijkse voorwaarden. Je hoeft de schulden niet apart te noemen. Ze staan nl. al op zijn naam en zijn eerder afgesloten. Het is wel een goed idee op jullie ingebrachte goederen apart te noemen. Je zult dus stomweg een lijstje op moeten stellen van wat van hem is en wat van jou.

Na jullie huwelijk staat er toch nog wel wat te gebeuren. Als je trouwt op huwelijkse voorwaarden zijn er toch een flink aantal zaken in gemeenschap. Voor de belastingdienst worden jullie als financiele eenheid gezien. Mocht jij bv kinderen hebben, dan komt je eenouderkorting te vervallen. Daarnaast zijn jullie wel degelijk samen aansprakelijk voor zaken die binnen het huwelijk worden aangegaan. Doordat je ex schulden heeft, zal het vrijwel onmogelijk worden een nieuwe hypotheek aan te gaan (of de hypotheek over te zetten naar een nieuwe woning) een deels gefinancierde auto te kopen (ook niet als het 0 % rente is) of een nieuwe mobiel telefooncontract aan te gaan.

Als je dus iets wilt, doe het dan voordat je gaat trouwen want daarna zullen eerst de schulden moeten worden afgelost en de BKR registratie goed zijn, voordat je nieuwe verplichtingen aan kunt gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding