Hoe komt het dat er in Nederland geen overbevolking is in de gevangenissen maar in België wel?

België huurt zelfs cellen van Nederland aangezien Nederland cellen overheeft. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat er in Nederland amper boeven zijn ;).
Castle
9 jaar geleden
In 2013 heeft de Nederlandse regering besloten meer gevangene per cel te plaatsen. Meer dan de helft van de gevangene werden dus samen geplaatst. Dit scheelde al een hele hoop. Dit had te maken met bezuinigingen. Er zijn gevangenissen die dreigde dicht te gaan (zoals in Tilburg) en deze blijven nu open doordat België de cellen huurt. De aanname dat in Nederland er geen overbevolking is in de cellen t.o.v. de Belgische kan pas aangenomen worden als België ook meer mensen per cel zet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat de politie in belgië wel zijn werk doet

Antwoorden (2)

Overbevolking treedt op wanneer er te veel gevangenen per cel aanwezig zijn.
Er zijn in Nederland een groter aantal cellen per gevangene Of te weinig gevangenen per cel OF Belgie heeft te weinig cellen per gevangenen Of te veel gevangenen per cel.
Jouw vraag moet in dit geval zijn waarom heeft Nederland en Belgie gekozen voor een x aantal cellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Simpel, toch? Plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik het goed begrijp is dit begrip louter relatief en is het afhankelijk van het aantal cellen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en is het afhankelijk van het aantal cellen? En het aantal gestraften.
Als aantal cellen = x en aantal gestraften >x overbevolking
Als aantal cellen = x en aantal gestraften
omdat nederland veel te laf is om zwaardere straffen te geven criminelen komen veel te snel weer vrij