Waarom hebben wij Nederlanders zoveel moeite met een normale winter ?

In Scandinavie, berglanden, grote delen van Amerika zitten ze soms maanden achter elkaar met deze normale (!) vriestemperaturen en sneeuwval. Waarom zijn wij Nederlanders zo hardleers en zo snel aan het klagen omdat "een ander" (gemeente, provincie, regering) onze stoep niet veegt?
Valpartijen ? Trek goede loopschoenen aan ! En help ouderen in de buurt.
Besneeuwde wegen ? Sneeuwkettingen, fietsen met goede banden, je eigen stoep vegen, sneeuwschuivers.
Ongelukken ? Pas je rijgedrag aan vóór er ongelukken gebeuren.
Waarom kunnen "zij" het wel en wij niet ?!

Toegevoegd na 24 minuten:
Maar waarom passen wij ons niet aan ? Waarom loopt mijn nicht op naaldhakken door de sneeuw en roept dat het glad is ? Waarom stapt mijn man op zijn normale tijd in de auto en roepts avonds dat hij te laat was op zijn werk omdat het slecht weer was ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen lopen inderdaad te klagen, en hebben er nu al genoeg van deze winter. + voor je vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb nergens last van hoor:p alleen jammer dat ik niet kan tennissen met de sneeuw dat wel ja

Het beste antwoord

Niet iedereen heeft moeite met een normale winter.

Ten eerste is het geen normale winter; het is een winter zoals we vroeger gewend waren maar de laatste jaren niet meer. Dus een winter als deze wordt niet meer als normaal gezien.

Daarnaast is de jongere generatie opgegroeid met verwarming op hun kamer terwijl er bij ons vroeger de ijsbloemen op de raam stonden. Ook wij zijn dit niet meer gewend en mopperen soms dat het te koud is.

Maar ik pas me gewoon aan hoor. Dat wil zeggen dat ik ook nog wel eens op hakken loop en dan de consequenties voor mijn eigen rekening neem. Als ik de andere dag weer zin heb in (moderne versie) snowboots kan ik ook een glijder maken, dus ik laat iedereen die op hakken wil lopen gewoon in zijn of haar waarde.

Verder was ik vanochtend veel te vroeg op het werk omdat ik liever de glijpartijen voor blijf, dus wie heeft moeite met de normale winter of de winter zoals we vroeger gewend waren; ikke niet!! Maar ik prefereer toch de zon :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Omdat het geen normale temperaturen zijn voor Nederland en ook geen normale sneeuwval is.

In een normaal jaar zijn er 10 dagen met een beetje sneeuw, dit jaar (Terwijl de winter net 3 weken bezig is) zitten we daar al overheen. Dus alles behalve normaal voor Nederland.

Toegevoegd na 32 minuten:
Als antwoord op je toevoeging. Mensen zijn gewoonte dieren. Je bent er op ingesteld dat vandaag alles hetzelfde is als gister en morgen ook en de dag daarna. Je veranderd pas als je door schade en schande hebt geleerd dat je je moet aanpassen.

Normaal als het 1 dag sneeuwt en mensen zijn te laat op hun werk kijkt niemand daarvan op, dus _hoef_ je niet eerder weg. En in het normaal hoef je 2 weken na sneeuwval daar ook geen rekening mee te houden.

Zeggen dat er helemaal niet geleerd wordt is trouwens wat overdreven. Veel mesnen hebben winterbanden aangeschaft en vanochtend stond er veel minder file dan normaal op een woensdag ochtend. Alleen aanpassinegn gaan langzaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vrieskou en sneeuwval zijn redelijk normaal maar teogegeven, de duur niet.
Omdat wij hier totaal niet meer aan gewend zijn....!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Zij' kunnen het soms ook niet zo goed.
FILMPJE!
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar wel een leuke reactie :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt, geen antwoord, maar wel erg leuk filmpje :)
Cryofiel
14 jaar geleden
Zomerbandjes in de sneeuw?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi voorbeeld van (semi)elastische botsingen en het doorgeven van impuls door botsingen. Zeer fysisch verantwoord video... :P http://en.wikipedia.org/wiki/Collision
Omdat normaal alleen normaal is daar waar het de norm is. hier is het een extreme situatie. De laatste keer met dit soort sneeuw was toch weer een paar jaar geleden. We zitten ruim kouder & witter dan gemiddeld in Nederland. Dus zijn we het niet gewend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord is simpel: dit zijn geen normale omstandigheden. Tel daarbij op dat veel mensen hier lompen boeren zijn die zich niet om anderen bekommeren en heb je een recept voor vastlopende infrastructuur. Helaas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat zij er aan gewend zijn en zich aanpassen aan de weersomstandigheden.
Wij zijn ook nog eens een keer klagers en hampelemannen.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad +
Ik weet niet hoe het in de VS is, maar in Scandinavië rijden ze in de winter met banden met spikes, die als een soort sneeuwketting fungeren. In Duitsland zijn winterbanden verplicht, en worden ook de trottoirs gepekeld, en als je niet vóór 7 uur 's morgens je stoep of straatje geveegd hebt, krijg je een giga-boete, om nog maar te zwijgen over de kosten, als er iemand op 'jouw' straatje uitglijdt en zich bezeert.
Bij ons is dat allemaal niet zo strak geregeld, en dat, gecombineerd met jarenlang winters zonder sneeuw en daardoor veel onervaren 'winterrijders' en geen goede schoenen/laarzen, maakt, dat een ouderwetse hollandse winter het land ietwat chaotisch maakt - vooral nu het strooizout op dreigt te raken, en de spoorwissels ietwat lijden onder achterstallig onderhoud.
We waren verwend de laatste winters, en we moeten gewoon even 'omdenken'....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In andere landen vegen ze de stoepen niet, maar de straten worden bestrooid. Het is normaal dat de eigen stoep wordt schoongemaakt door jezelf, met een sneeuwschuiver. Een beetje zout strooien.

In andere landen hebben ze allemaal winterbanden. Als iedereen deze nu eens in Nederland zou hebben wordt de chaos op de weg als een stuk minder. Deze banden kan je in oktober eronder gooien en spaart dan weer de andere banden. Dan heb je geen sneeuwkettingen nodig.

1 keer een paar snowboots aanschaffen en gaan jaren mee, en kan met dit weer prima gebruikt worden.

Dus Nederlanders zijn aan het klagen omdat ze geen geld willen uitgeven aan winterbanden, omdat ze denken dat dit alleen voor sneeuw is en dat komt maar zo weinig voor en het onzin is. Terwijl deze goed bruikbaar zijn in alle weersomstandigheden in de winter. Dus gaan ze klagen dat ze zo laat op het werk waren.
Een paar snowboots zijn ook niet zo duur en voor volwassenen is het 1 keer een aanschaf en gaan jaren mee.

Dus geen geklaag maar aanschaffen die dingen. En je zult merken dat je heel goed kan rijden. Een wereld van verschil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 en zoooo is het maar net!
Nederlanders willen alleen maar sneeuw met de kerst, dat moet gaan vallen in de kerstnacht en sávonds tweede kerstdag wegdooien.
Want owee als er daarna nog eens sneeuw valt, dan is het ineens troep, rotsooi, lastig en wat hun betreft mag het dan warm water regenen.
Maar aanpassen? Denk het niet, dan moeten ze maar meer strooien!
Nou zet je maar schrap, het strooizout is bijna op!!!
En ze geven nog meer sneeuw af!!
Er is wel zout onderweg, maar dat kan nog 1 week duren voordat het hier is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn het niet gewend, zo simpel is het. We passen ons zeker wel aan, we zullen wel moeten. Dat het nooit goed is, komt omdat het ook nooit goed is. Het weer is niet door jezelf te bepalen. Als de mens dat zou kunnen, zou de mens daarvoor kiezen. Gelukkig is die keus er niet.

Ik vind het overigens buiten de ongemakjes op de weg heerlijk weer. Liever koud, dan al dat natte weer. De omgeving is mooi als je naar het werk op en neer rijdt. Een fijne wandeling in de lunchbreak in een mooie omgeving, wat wil je nou nog meer?

Maar zeker voor velen levert het plezier op, lekker schaatsen, en met onze weervoorspellers levert het zelfs nog een luxe vorm van stress op. Namelijk ons druk maken over het feit of er wel of niet een Elfstedentocht kunnen krijgen. Ik kan meer 1 dingen zeggen: wat hebben we het toch goed!